Amb els vots del PSC, ERC, els Comuns i la CUP la comissió de Territori del Parlament va tombar dimecres una proposta de resolució del PP, que reclamava dotar aquest projecte als propers pressupostos de la Generalitat. El text va rebre el suport, a més dels populars, de Junts, Vox i Aliança Catalana.
El debat va ser seguit des del mateix Parlament pels alcaldes de Roda, Toni Mas, i les Masies, Jordi Vistós –tots dos d’ERC–, a més d’una representació de les entitats i plataformes que defensen (Trànsit Roda’t) i s’oposen a la infraestructura (Amics de la Natura i Plataforma rodenca per a una mobilitat sostenible).
L’única opció que tenia per prosperar almenys una part de la moció era acceptar una esmena presentada pel PSC “encaminada a donar solució als problemes de convivència entre la carretera i la població de Roda de Ter, sense haver de construir la nova variant”, segons la diputada Neus Comas, però el PP no va acceptar ni l’esmena del PSC ni cap de les que presentava la CUP.
Segons el diputat popular vigatà Pau Ferran, “la variant és l’única solució eficaç i definitiva” a la “greu problemàtica de trànsit” que pateixen Roda i les Masies per la travessera urbana de la C-153. Demanava prioritzar la planificació i execució del projecte en els propers pressupostos, redactar un estudi tècnic d’impacte ambiental i mesures transitòries.
Dani Cornellà (CUP) reconeixia el problema, però entén que la solució passa per promoure la mobilitat sostenible “i no pas destrossant territori amb una variant de cinc quilòmetres sobre espais agraris, naturals i un viaducte sobre el Ter i el Gurri”.
Proposava millorar l’oferta de bus interurbà, així com pacificar la travessera, habilitar-hi un carril bici i connectar també amb bicicleta Vic i Roda, en la línia dels projectes que ja està treballant el govern.
CUP, PSC, ERC i Comuns citaven diferents estudis que conclouen que la variant només incidiria sobre un terç del trànsit que passa per Roda i insistien en la necessitat d’implicar Patel perquè “pagui una part del condicionament” de la carretera B-522, per connectar l’escorxador amb la futura ronda nord de Manlleu, traient els vehicles pesants de Roda. “La proposta del PP parteix d’una lògica tradicional de la mobilitat i no assumeix el debat sobre les causes estructurals del problema”, sentenciava Lluís Mijoler, dels Comuns.