Puntuals, a les 6 de la tarda, tal com havien anunciat, els membres de la plataforma Trànsit Roda’t van fer posar el semàfor en vermell i van envair la calçada col·locant una tanca en cada sentit de circulació. Començava el tall de trànsit d’una hora, la primera acció contundent d’aquest col·lectiu que reclama la necessitat de construir una variant per treure de l’interior del poble una part important dels 15.000 vehicles que el travessen a diari per la carretera C-153. “És una acció que pensem repetir, cada 15 dies o cada quan sigui, fins que algú ens escolti, fins que algú posi solucions a aquest greu problema, de seguretat i trànsit, que arrosseguem ja fa massa temps”, explicava la portaveu de la plataforma, Cesca Costa, minuts abans de tallar la via.
Prop d’un centenar de persones es van concentrar durant una hora al mig de la via, a l’altura del semàfor de l’escola Mare de Déu del Sòl del Pont, alhora que en una tauleta recollien signatures per portar les seves reclamacions al síndic de greuges. Per la seva banda, els Mossos i els vigilants municipals ja advertien els conductors a la rotonda de la Creu i la de la cruïlla amb la carretera de Manlleu, la qual cosa va provocar que molts giressin cua i no arribessin al punt del tall. Aquí van aguantar pacientment durant una hora alguns camions i l’autobús que fa la línia Roda-Vic. Els passatgers, que estaven a 500 metres de l’última parada, van poder baixar un cop els Mossos van donar l’autorització al xofer.
Entre els concentrats no hi havia cap regidor de l’equip de govern. L’únic representant municipal era Joan Moreno, del grup independent Rodem, així com l’exalcalde d’IPR Toni Llach o l’exportaveu de CiU Antoni Escarrabill. Per Cesca Costa, l’única solució possible a la problemàtica del trànsit és la variant. La proposta de pacificació del trànsit amb la que treballen l’Ajuntament i la Generalitat (titular de la carretera) “no ens convenç gens”. “El projecte té un pressupost de més de dos milions d’euros i per a ells pacificar el trànsit vol dir canviar el sentit de circulació d’alguns carrers, que pot ser bo, fer un parell de rotondes i canviar la programació dels semàfors. Tot això està molt bé però no redueix el trànsit, al contrari. Si fan més rotondes, s’anirà més a poca poc i estaran més estona contaminant”, deia la portaveu de la plataforma.
Costa també recordava que a Roda “hi ha 900 veïns que vivim a peu de la carretera. Cada dia, els ampits de les finestres queden negres de sutge i tot això ho respirem. L’Ajuntament mai s’ha preocupat de venir a casa nostra, estar-s’hi una estona i veure què suposa aquest tragí de trànsit les 24 hores del dia”.
Que l’única solució és la variant, insisteixen des de la plataforma, ja ho va dir l’any 2008 l’aleshores conseller de Territori Joaquim Nadal. Per això, veuen una esperança en el govern socialista de la Generalitat. L’endemà de la concentració, de fet, aprofitant que el president Salvador Illa visitava la Fundació Miquel Martí Pol, li van fer arribar la seva inquietud i Illa va comprometre’s a estudiar la problemàtica.
Per la seva banda, l’alcalde, Toni Mas (ERC), es remet a la feina que està fent a la taula del trànsit que ha d’acabar amb una consulta “perquè sigui el poble de Roda el que demani a l’Ajuntament si vol aquest projecte o no”. L’alcalde afegeix que “si la variant millorés el trànsit i hagués generat consens ja la tindríem des de fa anys”, perquè “en els últims anys s’han desestimat dos estudis informatius”.
Dos minuts amb el president Salvador Illa
Al final de la visita que el president de la Generalitat, Salvador Illa, va fer dissabte a Roda va atendre la portaveu de Trànsit Roda’t. Illa es va comprometre a estudiar el cas, escoltant la plataforma, però també l’Ajuntament i “els diferents punts de vista que pugui haver-hi” per acabar tornant una resposta.