La mitjanit de divendres a dissabte va començar una vaga indefinida a la Mancomunitat La Plana convocada pel sindicat UGT, reclamant millores laborals per als treballadors i que de manera més sensible afecta sobretot el servei de recollida de residus. Dels seus efectes i de l’estat de les negociacions, el programa Territori 17, d’EL 9 FM, en va parlar amb el president de la Mancomunitat i alcalde d’El Brull, Pere Medina.
Fent balanç d’aquests primers dies de vaga, quina afectació està tenint?
Hem treballat per garantir els serveis mínims i per garantir tant el dret a vaga com el dret a treballar dels nostres treballadors. I el seguiment, en la secció de recollida, és d’un 11%.
La vaga la convoca UGT, un dels tres sindicats presents al comitè, per a la millora de les condicions laborals. En quin moment s’està de la negociació del conveni laboral?
Fa mesos que estem treballant conjuntament amb els tres sindicats per aprovar la relació de llocs de treball (RLT) i poder-ne concretar la implantació. El 27 d’octubre vam firmar les puntuacions i fa un mes vam fer la negociació per a l’aplicació de l’RLT. Aquí va ser on no ens vam posar d’acord amb l’UGT. Amb CCOO i la Intersindical, sí. La proposta que feia UGT era d’un increment de 1,2 milions d’euros de la partida de personal. El que s’ha pactat finalment és de 420.000 i la nostra proposta de sortida era d’uns 270.000. Per tant, respecte a la demanda d’UGT hi haviauna distància inassumible.
UGT planteja equiparar-se amb altres serveis de recollida que hi ha a la comarca, denunciant que les remuneracions de la Mancomunitat estan per sota.
Sí, però el sorprenent és que amb tot aquest procediment al setembre ja volíem tocar les qüestions de dedicació o el tema del conveni pels plusos, precisament, del col·lectiu de recollida. I per això la perplexitat, perquè ja havíem acordat que al setembre entomaríem aquesta qüestió.
Les reunions amb el Departament de Treball no han servit per arribar a cap acord?
La reunió de dimecres de la setmana passada va durar quatre hores. Si més no vam conèixer els límits i vam continuar buscant punts de trobada per intentar desconvocar, però a data d’avui no podem tenir data.
La recollida del cap de setmana es va poder fer segons el previst amb els serveis mínims?
Sí. Potser hi va haver algun punt que va anar una mica just, però en general, amb tots els equips de dia i de nit s’han pogut deixar endreçats tots els punts compromesos ambels serveis mínims.
Malgrat tot, en llocs com Tona sí que han aparegut algunes bosses deixades al carrer que no s’han recollit. Com s’ha de gestionar, això?
Nosaltres vam fer una crida a la població, des dels ajuntaments i des de la Mancomunitat, perquè aguantessin els reciclables -dels dos dies de recollida de reciclables només en fem un- i que la resta també l’aguantessin a casa mentre duri aquest període excepcional de vaga. I evidentment algunes persones no han rebut la informació o, pel motiu que sigui, han tret aquestes deixalles. En el moment que tinguem capacitat per recollir-ho, ho farem.
Alguns veïns comentaven que la nit de dijous ja van veure algunes deficiències en el servei. Pot ser que sigui per la negativa dels xofers a baixar del vehicle, que és una altra de les mesures reivindicades en aquesta vaga)?
Hi ha unes rutes en què, efectivament, hi ha un oficial i un peó. I ara, des dels nostres serveis tècnics, estem estudiant com podem solucionar aquesta petició. Val a dir que és la primera vegada que se’ns fa arribar aquesta demanda, des del comitè, havent-hi una comissió de seguretat i salut i una mesa de negociació. Nosaltres ho estudiarem i en veurem la viabilitat de poder-ho reconduir. En cap moment ens hem negat a complir les mesures de seguretat i salut.
Just el mateix divendres, abans de començar la vaga, el mateix sindicat UGT anunciava dues noves denúncies a Inspecció de Treball. Una contra la Mancomunitat, l’altra contra l’Ajuntament de Taradell, per vulneració del dret de vaga. Qüestionaven com s’han plantejat els serveis mínims, excloent una part de la plantilla. Quina ha estat la manera d’actuar des de la Mancomunitat en aquest aspecte?
D’entrada, cada departament va generar un informe marcant els serveis mínims indispensables per fer els diferents serveis: serveis socials, serveis funeraris, seguretat de recollida, etc. I a partir d’aquí es va determinar el nombre de persones i es van assignar i comunicar a aquestes persones que farien serveis mínims. És una vaga indefinida, amb la qual cosa els serveis mínims tenen un termini d’inici i de final. Els que estan comunicats ara acaben els serveis mínims aquest dimecres a les 10 del vespre. I llavors hi haurà canvi de persones que fan serveis mínims però no vulnerar el dret de vaga.
I no és una elecció del propi treballador, fer vaga o no? O fer serveis mínims?
Evidentment que el treballador pot fer vaga o no, però com a ens públic que som hem de poder garantir uns serveis elementals, i el que hem de fer és fer prevaldre aquests serveis. Podem designar uns serveis mínims per assegurar la salubritat dels carrers, o la seguretat, etc. I són els que hem determinat. Tots els hem consensuat amb l’UGT, excepte el de recollida.
I per què no hi ha hagut acord, en aquest cas?
UGT està fent una proposta de dos dies de no treball i un dia de treball. Però en el model porta a porta, això és inviable. Els nostres tècnics ja ens deien que això era inviable. Per tant, hem fet una altra proposta, que ha acabat afectant un 52% de la plantilla.
Divendres a la nit, en el moment de començar la vaga, hi va haver moments de tensió quan alguns dels treballadors tornaven cap a les instal·lacions de la Mancomunitat per començar la vaga, i se’l van trobar vostè allà, acompanyat del vicepresident Xavier Rierola i dos agents de seguretat. Què va passar?
La voluntat, i així ho vam comentar amb les assemblees, amb les alcaldies, era garantir, per sobre de tot, tant el dret de vaga com el dret de treball. Per tant, aquest reforç de seguretat anava enfocat en aquesta direcció i per això fins i tot ens vam personar, tant el vicepresident Xavier Rierola com jo mateix, per intentar mediar i que el conflicte no s’escalés.
El comitè de vaga també explica que estan sortint més camions dels previstos pels serveis mínims. Corresponen a treballadors que no secunden la vaga?
Sí. Per això parlem que tenim un 11% de seguiment. Evidentment la resta de treballadors que no són serveis mínims estan treballant i és la seva voluntat. Per tant, tot el que hem de fer com a empresa és posar-los els mitjans perquè puguin exercir el seu dret, que és el dret de treball.
Estem parlant d’una vaga indefinida. Fins on creu que es pot arribar ara mateix?
Aquesta pregunta s’hauria de fer a l’UGT, perquè nosaltres en cap moment ens hem aixecat de la taula del diàleg i a totes les negociacions hi som.
Confia que es pugui resoldre aviat?
Nosaltres treballem intensament perquè es pugui desconvocar aviat. I no deixarem ni un minut de negociar i de treballar perquè es desconvoqui.
{{ comment.text }}