QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Primer pas per fer un carril bici entre Vic i Roda de Ter

La redacció del projecte encarregat per la Generalitat preveu una millor connexió amb els polígons de la capital

Fil a l’agulla per construir el carril bici entre Vic i Roda de Ter. La Generalitat de Catalunya ha iniciat el procés de contractació d’una empresa perquè redacti el carril bici entre Vic i Roda de Ter.

Tal com consta en els documents tècnics, el projecte que ha d’unir els dos municipis “de forma segura i confortable” preveu un carril que vagi de la rotonda de Can Girbau de Vic, on connecten la carretera cap a Manlleu (B-522) amb el carrer Lleida, fins a l’entrada de Roda de Ter, a la rotonda de la Creu de Codines.

El traçat que es dibuixa de 5,2 quilòmetres aniria del polígon Mas Beuló de Vic, creuaria pel Parc d’Activitats Econòmiques i el polígon Malloles fins arribar a Roda, passant sobretot per la C-153. Tal com detalla l’ordre d’estudi, la infraestructura pot ser amb un sol carril bici bidireccional o dos de separats i unidireccional. Es preveu un pressupost de 2,5 milions per construir-lo.

La notícia és ben rebuda tant a Vic com a Roda de Ter, des dels dos ajuntaments fins a les entitats que hi han batallat. “Ho veiem molt bé perquè ens ha de resoldre el moviment que hi ha sobretot de Roda als polígons”, diu el regidor de Mobilitat de Vic, Guillem Membrives (Junts), que remarca que els enllaços amb els polígons és on Vic “té un dels reptes més importants de mobilitat”. Ara bé, el regidor també reconeix que els hauria agradat “saber-ho amb més previsió per adaptar les prioritats i els ritmes de treball” que té l’Ajuntament.

També ho celebra l’alcalde de Roda de Ter, Toni Mas (ERC). “La valoració és positiva sempre que vagi acompanyat d’una previsió pressupostària i no quedi en un projecte”, apunta. Mas explica que és fàcil veure persones amb bicicleta o patinet desplaçant-se de fosc per anar al seu lloc de treball. “És una assignatura pendent”, subratlla l’alcalde, que afegeix que “hi ha la necessitat d’avançar per aquí i així qui ho desitgi pugui anar amb bici o patinet”.

Des d’Osona amb Bici, Eduard Folch també es pronuncia en aquesta línia: “Ho valorem positivament perquè és una ruta molt freqüentada per persones treballadores que van de Roda a Vic, sobretot als polígons, i això facilitarà una via segura per anar amb bici, a peu o amb altres mitjans, com els patinets”. L’entitat està a l’espera de veure com es planteja el projecte i després mirar si poden aportar-hi millores. “Serà important veure com es farà la integració en l’àmbit urbà i, per exemple, que el carril bici no acabi i comenci al no res”, detalla.

Tal com destaca Mas, també suposaria una millora per al medi ambient: “La Generalitat calcula que aquest carril bici podria treure un 8% de trànsit, que de 15.000 vehicles diaris són molts vehicles”. De fet, com a titular de la C-153 i per on ha de transcorre majoritàriament la via ciclista, la Generalitat no s’havia pronunciat fins ara per aquesta opció de carril.

Ho celebren també des de la Plataforma Rodenca per a una Mobilitat Sostenible. Segons Clara Marsó, “és un pas endavant amb un canvi de mentalitat”. En aquest sentit, la portaveu de l’entitat, contrària a la variant que s’ha reivindicat des d’altres bandes, remarca que “pensar en infraestructures per a vehicles és perpetuar un model que ens porta a més cotxes, més trànsit i més contaminació”. També reivindica que el carril tingui continuïtat perquè així “és més fàcil que la gent en faci ús i s’hi aficioni”.

UNA EMPENTA PER LA VIA DE VIC A MANLLEU

Precisament, tal com recull el mateix document de contractació, aquesta actuació s’emmarca en l’Estratègica Catalana de la Bicicleta i el Pla Director de Vies Ciclistes Interurbanes a la Plana de Vic, que va elaborar el Consell Comarcal d’Osona el 2021. Eduard Folch, d’Osona amb Bici, diu que “esperem que sigui un primer pas per desplegar la xarxa” de carrils bici a la comarca.

“El pla no s’ha desenvolupat perquè no hi ha un impuls clar dels municipis i depèn de l’interès i la voluntat dels diferents equips de govern”, diu. Per això, Folch proposa que es creï una mena d’ens o consorci que ajudi en el desplegament d’aquesta xarxa amb personal tècnic que, per exemple, pugui buscar subvencions per desenvolupar-la. Tal com recorda, hi ha altres connexions prioritàries com la del carril bici a Vic i Manlleu, projectada des de fa temps.

Precisament, el regidor de Mobilitat de Vic avança que s’ha donat una “empenta” a aquest projecte i també al del carril amb Santa Eugènia de Berga. Sobre la connexió amb Manlleu, “voldríem deixar-ne una part projectada i redactada aquest mandat. Com a mínim que els ajuntaments estiguem d’acord i puguem anar a reclamar-la més mastegada”, explica. Folch conclou: “Les persones necessitem opcions de mobilitat si volem passar del cotxe a la bicicleta. Si no les tenim, mai farem el pas”.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?