Preocupació entre els usuaris de l’R3 en vistes a les obres de desdoblament que farà Adif entre La Garriga i Parets, que de retruc tindrà afectacions per als d’Osona i el Ripollès. Malgrat que encara no hi ha la data concreta d’inici, Renfe ja ha tret a licitació un contracte amb la previsió que caldrà oferir un servei alternatiu per carretera.
Des de la plataforma Perquè no ens fotin el Tren i l’associació de Promoció del Transport Públic, Daniel Pi troba “insuficient” el servei alternatiu previst. “Trobem intolerable que per fer el mateix viatge, quan hi hagi el tall, es dobli el temps de recorregut”. Per això demanen que el servei substitutori sigui “raonable”. També reclamen a Territori, com a responsable de la mobilitat, que “vetlli” perquè les alternatives siguin “adequades” als usuaris.
“La informació que tenim referent al tall és pèssima”, es queixa David Viñolas, membre de Perquè no ens fotin el Tren. Els usuaris estan preocupats pels serveis substitutoris de què es disposarà en els propers mesos, quan Adif finalment comenci les obres de desdoblament de l’R3. “Per un cantó estem contents que es realitzi el tall, perquè vol dir que finalment comencen les obres i que a mig termini tindrem un servei millor, però ens preocupa la planificació per seguir desplaçant-nos durant aquest temps”, afegeix Viñolas.
A l’espera de saber la data exacta de l’inici dels treballs, Renfe ja ha mogut fitxa per treure a licitació el servei alternatiu per carretera. Les associacions veuen bé aquest moviment, però consideren que cal “reformular” els plecs “perquè es garanteixin els temps dels desplaçaments i l’ús del transport públic sigui viable”.
Més busos i no només des de Vic
En aquesta línia critiquen que s’afegeixin autobusos directes entre Vic i Barcelona, on ja hi ha la línia regular E12. Des de les associacions reclamen, en canvi, serveis directes entre Centelles i Barcelona. De no ser així, destaca Daniel Pi, això perjudica el sud d’Osona i els municipis del nord del Vallès Oriental, ja que augmenta el número de transbords que caldrà fer per arribar a destí.
Només en el trasllat de Centelles a Barcelona es podria trigar dues hores, denuncien. També reclamen serveis directes entre la Garriga i Barcelona. Pi també critica que no es contempli reforçar algunes línies d’autobús ja existents que coincideixen amb aquest recorregut i que ajudarien a millorar el ventall de possibilitats a l’hora de moure’s que tindrien els usuaris.
A més, també es queixen que Renfe hagi licitat “paquets d’hores”, però no hi hagi uns horaris establerts a complir. Consideren que això només agreuja la situació i que cal que s’acotin els horaris tan d’anada com de tornada a Barcelona. Un altre aspecte que no es clarifica en la licitació és quants autobusos corresponen a cada tren. “Això és clau ja que en determinades hores és molt fàcil que s’omplin”, ha explicat Daniel Pi.
Pi també lamenta que Renfe i la Generalitat “es vagin passant la pilota”. “No acceptem ser víctimes d’una partida de ping-pong”, ha dit el portaveu. Consideren que Renfe té l’obligació de prestar un servei substitutori “suficient” i que ofereixi un temps de recorregut “raonables”, mentre que el departament de Territori “té la responsabilitat dels transports terrestres interurbans”. Des de les associacions creuen que tots dos han de treballar per donar respostes a les necessitats que es crearan amb els talls per desdoblar la via i que s’allargaran tres mesos.
{{ comment.text }}