El Servei Català de Trànsit (SCT) ha instal·lat aquesta setmana quatre radars en remolc a la C-25 i la C-37, l’anomenat Eix Vic-Olot. Es tracta d’uns aparells mòbils d’última generació que es col·loquen als trams de les vies amb més concentració d’accidents i on els cotxes acostumen a agafar massa velocitat.
A Osona, en concret, se n’han posat tres a l’Eix Vic-Olot i un a l’Eix Transversal. A la C-37, n’hi ha dos pràcticament a tocar, tant en sentit nord com sud, als punts quilomètrics 155,8 i 155,45, respectivament. En aquests casos no es pot superar els 90 quilòmetres per hora. A la mateixa via, també n’hi ha un altre en sentit Olot, al quilòmetre 160,99. En aquest cas, la velocitat màxima és de 80 km/h. Tots tres estan situats en terme municipal de l’Esquirol. Pel que fa a l’Eix Transversal, està ubicat a Folgueroles, a l’altura de l’ermita de Sant Jordi, al punt quilomètric 185,4. Controla la velocitat en sentit Girona i no es poden superar els 120 km/h.
Se’ls anomena radars en remolc o carros radar perquè es poden moure fàcilment a qualsevol punt de la xarxa viària catalana. De fet, a partir de dimarts, Trànsit preveu traslladar-los a l’AP-7, a Vilafranca del Penedès, on darrerament hi ha hagut accidents múltiples. La intenció, però, és que tornin a la comarca d’Osona ben aviat. Han estudiat col·locar-ne a vies com la B-522 (la carretera de Vic a Manlleu) i la C-62 (l’Eix del Lluçanès), però no han trobat llocs prou segurs. En el cas de la C-62, on va morir una dona en un xoc frontal aquest juny, a més d’habilitar-hi un tercer carril per evitar-ho, estan valorant posar-hi caixes radar aquest juliol.
Els aparells que han col·locat ara no requereixen connexió elèctrica i es poden deixar instal·lats diversos dies per després canviar-los de lloc. A més a més, són molt precisos i àgils: fan un seguiment dinàmic del cotxe durant uns metres per determinar-ne la velocitat i treballen amb connexió a internet. Aquest darrer fet fa que es pugui gestionar de forma immediata la infracció. A part d’això, es col·loquen al marge de la carretera de manera que siguin visibles pels conductors i també són molt resistents amb una carcassa a prova de vandalismes.
Trànsit remarca que en els trams en què s’instal·la un cinemòmetre la sinistralitat baixa entre el 65% i el 80%.