Esquerra i el PSOE han tancat un acord per al traspàs integral de Rodalies. Això inclouria no només el traspàs econòmic, sinó també de la infraestructura -vies, trens i catenàries-, reivindicat històricament per la Generalitat.
Era una de les reivindicacions dels republicans per donar suport a la investidura de Pedro Sánchez, més enllà de la llei d’amnistia, sobre la qual PSOE i Esquerra ha van arribar a un acord aquest dimarts. La intenció dels socialistes és registrar-la al Congrés abans de celebrar el ple d’investidura, que voldrien que fos la setmana que ve.
El traspàs integral de Rodalies era una reivindicació històrica de la Generalitat. L’any 2010 el govern català assumia la gestió del servei -horaris, freqüències, línies i preus-, la potestat de triar operador i l’anomenat traspàs “econòmic” que no va arribar mai.
Aquella espècie de traspàs, però, no incloïa la infraestructura. És a dir, no es traspassaven ni les estacions, ni les vies, ni les catenàries, ni els trens. I això és el que reclamava de forma insistent la Generalitat, davant les contínues incidències que registra el servei.
El traspàs “integral” arribaria en un moment en què s’està desplegant el Pla de Rodalies 2020-2030. A diferència dels altres, aquest sí que s’està executant. El govern espanyol assegura que s’està invertint “com mai abans” a Rodalies, però la desinversió que hi ha hagut durant tants anys, reconeguda també des del Ministeri de Transports, fa que no sigui fàcil posar la xarxa al dia. Caldran diversos anys, segons els experts, per recuperar el temps perdut.
L’alcalde de Vic, Albert Castells, es mostra content que s’hagi arribat a un pacte pel traspàs de Rodalies que, afirma, té un dèficit des de fa dècades. Tots els passos cap a l’autogovern, diu, són positius. El conseller de Drets Socials de la Generalitat, Carles Campuzano, que aquest dijous era de visita a Osona, també s’hi ha pronunciat.
{{ comment.text }}