L’Ajuntament de Roda de Ter ja sap què cal rehabilitar del pont Vell i el cost que tindran les obres. El consistori ha rebut l’estudi tècnic, dirigit per l’arquitecta Gemma Muñoz, que ha detectat que cal fer diverses actuacions de consolidació de l’estructura.
Els tècnics consideren que cal fer obres en diverses parts dels trams 3 i 4 del pont, com carcanyols, tallamars i dovelles, així com en la reparació d’esquerdes i fissures. També se substituiran reparacions d’urgència que es van fer i que, ara, es consideren inadequades, es rejuntarà la maçoneria i es millorarà l’estructura mitjançant l’increment del gruix del cantell en els trams 3 i 4.
Les actuacions previstes també inclouen eliminar vegetació, netejar i sanejar superfícies o mantenir-hi els nius de gralles. L’informe estima que els treballs tindran un cost de 391.366 euros.
Fins ara, els costos dels estudis i el projecte els ha assumit l’Ajuntament amb fons propis. Per a la rehabi-litació, han obtingut dues subvencions de la Diputació de Barcelona. Una de 300.000 euros procedent de l’àrea de Serveis d’Equipaments, Infraestructures Urbanes i Patrimoni Arquitectònic.
La segona és la consignació d’aquest exercici del pla general d’inversions de 106.000 euros. Totes dues sumen l’import inicial del projecte, que, segons ha explicat l’alcalde, Toni Mas (ERC), han renegociat a la baixa fins als 391.366 euros.
El pont es va tancar al trànsit el 15 de novembre després que es detectessin despreniments a les arcades 2 i 3. Unes setmanes després, l’equip de govern va encarregar l’estudi tècnic per saber quines accions calia empren-dre i el resultat el van donar a conèixer al ple municipal de dimarts l’alcalde, Toni Mas (ERC), i la regidora d’Urbanisme, Montse Garcia (IPR).
El portaveu d’Ara Roda, Esteve Franch, va demanar al govern per les diferències que hi havia amb el projecte que ja es va elaborar el 2011. Segons Garcia, aquell comprenia una intervenció “en la totalitat del pont Vell” i tenia un cost de 4 milions d’euros, mentre que ara només s’actua als trams 3 i 4, que és on es van detectar els despreniments.
“El pont té una base de formigó que no és compatible amb l’estructura del pont de pedra”, explica Mas, que afegeix que un cop comencin les obres centraran els esforços a definir quines prioritats de trànsit es dona-ran al pont Vell.
Preveuen que les obres comencin al setembre i puguin estar enllestides a finals d’any. Paral·lelament, l’Ajuntament de Roda compta amb 416.000 euros del Pla General d’Inversions de la Diputació (anualitat 2025) per abordar la segona fase de les obres del carrer Verge del Sòl del Pont, que complementaran amb un crèdit de 200.000 euros. El projecte s’ha hagut d’“actualitzar” per atendre l’increment del 20% del pres-supost derivat del preu del material constructiu.