Adif fa malament la feina i la Generalitat no fiscalitza. És la conclusió de la plataforma Perquè no ens fotin el tren davant del cúmul d’incidències que ha registrat l’R3 des que el 4 de febrer va reobrir integralment la línia després de quatre mesos d’obres al Vallès, primera fase dels treballs per al desdoblament.
I a més ha estat “per anar a pitjor, en període de proves, sense estar acabat i amb els passatgers com a conillets d’Índies”, resumeix Marc Janeras, portaveu de la plataforma.
Dimarts a la tarda la Generalitat va convocar una reunió telemàtica amb representants d’Adif, Renfe, ajuntaments i usuaris per abordar la situació viscuda aquests dies i el que ha de passar en el futur, que també és d’obres.
Per Janeras, va ser un clar exponent de la “improvisació” amb què es treballa i la incapacitat per fer-ho amb una millor planificació. “I si d’alguna cosa han disposat després de tants anys és de temps per pensar-ho”, ironitza.
Adif va aprofitar la trobada per anunciar que fins al 4 de març no es podrà recuperar la normalitat del servei entesa com la tornada als horaris i temps de viatge anteriors a les obres d’aquests últims mesos i que, ara mateix, obliguen a reduir velocitats als combois en els trams on s’ha treballat.
Això vol dir retards sobre retards i, per tant, indignació sobre indignació dels usuaris per una situació que no només no s’ha resolt, “sinó que s’ha agreujat i ens obliguen a normalitzar”. Per Janeras, “si són incapaços de fer anar els trens, que ens hi posin els autobusos”, el mitjà alternatiu que durant les obres, i malgrat algunes incidències inicials per ajustar-se a la demanda de passatgers, es va acabar mostrant com un servei molt més eficient.
A la trobada de dimarts també hi van ser l’alcaldessa de Ribes de Freser, Mònica Santjaume (Junts), i els de Manlleu i Centelles, Arnau Rovira (Junts) i Josep Paré (PSC), respectivament. Santjaume en va sortir “molt enfadada” perquè hi va confirmar que no es té “la més mínima deferència cap al Ripollès. Potser sí que som menys, però no som menys importants”, resumeix.
I diu que no costaria res, aprofitant estacions amb doble via, establir un reforç de servei per cobrir incidències i que facilités, almenys, la comunicació fins a Vic. “Al Ripollès no tenim cap culpa que robin coure a les Franqueses. Quan hi va haver l’esllavissada a Toses no va pas afectar el servei al Vallès”, assenyala.
Des de Manlleu, Arnau Rovira fa seu aquest discurs i apunta que no pot ser que el tram nord de la línia es ressenti d’unes afectacions “que no hi tenen res a veure”, i reivindica que més enllà de Vic “també hi ha vida i també hi ha món”.
Començant per Manlleu, ara mateix amb una estació que “no és que sigui de segona o de tercera; és que està en ruïna”. L’alcalde de Manlleu no només comparteix la demanda dels usuaris de restablir el servei de bus davant dels problemes del tren, sinó que insisteix que Manlleu hi tingui connexió directa. “És una ciutat de més de 20.000 habitants i referència del nord de la comarca.”
Per la seva banda, l’alcalde de Centelles, Josep Paré, agraeix la reunió “tot i que arriba tard” i es mostra especialment crític amb el paper de la Generalitat, que segons ell “hauria d’haver liderat el seguiment i ha anat a remolc de tot, també a l’hora de presentar propostes”. Paré comprèn les queixes dels usuaris per les incidències d’aquests dies però diu que “no hem d’oblidar que estem davant de la principal inversió per al futur de la línia que ha de revertir en benefici de tothom”.
Per l’alcalde de Centelles, el que cal millorar, i així es va dir a la reunió, és la comunicació immediata de les incidències i la planificació del transport alternatiu quan s’hagi d’activar.
{{ comment.text }}