Amb unes ratlles en diagonal de diferents tonalitats de color ambre –un taronja groguenc– Torelló senyalitzarà els propers dies una desena de places d’aparcament anomenades “ambre express”, en les quals els vehicles podran aparcar 15 minuts per “parar, comprar i marxar” i facilitar, així, les compres ràpides als comerços del poble.
Aquests llocs d’aparcament formen part de la campanya “El comerç a quatre passes”, que va presentar l’Ajuntament dimarts i que pretén, segons Eli Currius, tècnica de Dinamització d’Economia Cultural i Creativa del Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura, “buscar noves maneres de dinamitzar el comerç” més enllà de les campanyes habituals.
Així, s’ha volgut vincular comerç i talent creatiu relacionat amb arts plàstiques, arquitectura o patrimoni, plantejant el repte de “treballar la percepció que la gent té del comerç” a Torelló i “fomentar que la gent vulgui passejar-hi”, un fet que “genera més oportunitats de venda”.
Per això van buscar perfils diferents i van contactar amb tres torellonenques: la dissenyadora gràfica Maria Blanch, la interiorista Marta Mir i l’arquitecta Anna Dot, que van fer una anàlisi i van detectar que un dels “punts febles” on calia incidir era l’aparcament, no pel fet que no n’hi hagi sinó perquè hi ha manca de senyalització, és poc visible i en alguns aparcaments, per exemple, hi falta il·luminació, o fins i tot zones on els conductors deixen els cotxes sense gaire miraments per anar a fer compres ràpides.
A partir d’aquí van sortir diverses accions, per una banda les “zones ambre express”, detallava Maria Blanch, i per l’altra, zones ambre i una millor senyalització dels aparcaments. Així, començaran per l’aparcament de l’antiga Vitri, on marcaran les places d’aparcament de color ambre i també pintaran i marcaran els accessos.
En aquest cas, com a la zona blava actual –a Torelló no n’hi ha de pagament–, els vehicles hi podran aparcar durant una hora i mitja posant el disc horari. Amb la campanya també es repartiran, de fet, rellotgets amb la doble opció d’un quart d’hora i estones llargues de compres tranquil·les i passejant.
L’alcalde, Marçal Ortuño (ERC-JpT), detallava que la campanya vol anar més enllà del comerç, ja que també constituirà una “intervenció urbanística, de mobilitat i de seguretat” amb la voluntat que Torelló “continuï sent un poble dinàmic amb el comerç”.
Currius hi afegia que, com s’apunta al Pla de Comerç, al municipi hi és “fàcil anar a comprar”, per la diversitat d’establiments i l’aparcament gratuït, un aspecte que es difondrà a través de la senyalització.
A banda de les places d’aparcament, se sortejaran deu carros de la compra de color ambre per fer difusió d’una campanya que, remarcaven, “no s’encara només a Nadal”, sinó que es vol fomentar tot l’any.