EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Una deformació a l’asfalt obliga a un tall sobtat al túnel de Bracons

Durant la primera franja del matí de dissabte hi va haver col·lapsa pel pas de tràilers desviats cap a Sant Pere i la carretera de la Vola

Era el 3 d’abril de 2009 que, després de replantejar el projecte i deixar enrere les protestes de moviments ecologistes contraris a la seva necessitat, l’aleshores president de la Generalitat, José Montilla, inaugurava l’Eix Vic-Olot (C-37), després de foradar la muntanya de Bracons per adequar-hi un túnel de 4,5 quilòmetres (“metres”, va llegir Montilla el dia de la inauguració).

Des d’aleshores són pocs els que en discuteixen la utilitat. Se l’han fet seu estudiants i treballadors que viuen en una comarca i exerceixen a l’altra, transportistes que d’un dia per l’altre van veure disminuir el recorregut a la meitat i veïns de les dues comarques que s’han tornat a acostar econòmicament i social, però que també el fan servir com a via d’accés a Barcelona, des de la Garrotxa, o a les platges de l’Empordà, sobretot des del nord d’Osona.

Han assimilat els talls periòdics nocturns per manteniment, però divendres ja era de dia quan es van abaixar les barreres d’accés a Torelló i la Vall d’en Bas i “en un primer moment, va haver-hi neguit”, en paraules de Jaume Noguer, president de Translog Osona, l’associació que aplega empreses del transport i la logística d’Osona. “L’Eix Vic-Olot és important perquè fa reduir temps i costos en els trajectes entre les dues comarques”.

S’havia detectat una deformació de l’asfalt just al primer viaducte que hi ha sortint de la rotonda de Joa-netes cap a Vic. Ningú volia prendre riscos i es va tallar tot el tram de Bracons, des de Torelló fins a Joanetes, per indagar amb calma l’afectació de la deformació i si tenia un origen estructural.

Va resultar que no i al migdia, des del Departament de Territori, ja s’anunciava la reobertura en sentit Vic. Les màquines van treballar tota la tarda fins que al vespre es va poder reobrir en els dos sentits. El neguit havia quedat enrere.

Va ser un ensurt d’un dia en què els conductors van recuperar rutes del passat, les que alguns feien diàriament abans de l’abril de 2009, per la Salut o els túnels de Collabós fins al Ripollès. Els GPS, i fins i tot la cartellera digital de Torelló, indicaven com a ruta alternativa la BV-5224, la carretera de la Vola fins a Bracons.

Però hi havia trampes. La seva germana gironina, la GIV-5273, estava tallada a Joanetes, just al punt on conflueix amb la C-37, a causa de la deformació de l’asfalt. A primera hora del matí, alguns camions van quedar atrapats al revolt de la farmàcia de Sant Pere i d’altres van haver de fer una quilometrada.

“Passem d’un trajecte de 40 minuts a una hora i mitja”, recorda Noguer. També la companyia Teisa, que gestiona el bus Olot-Barcelona, va haver de fer canvis en el recorregut, i va passar pel Ripollès. En una piulada a X, inicialment, preveien que el tall s’allargués tot el cap de setmana. L’ensurt va ser més breu.

LA PREGUNTA

Està d’acord que la Unió Europea imposi aranzels als cotxes elèctrics xinesos?

En aquesta enquesta han votat 90 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't