Joel Godoy va entrar al quiròfan número 2 de l’Hospital de Vic abans de ser operat. No ho va fer en persona, sinó amb unes “ulleres màgiques”. Es tracta d’una nova eina de realitat virtual que ha incorporat el Consorci Hospitalari de Vic – Fundació Hospital de la Santa Creu (CHV-FHSC) per fer més agradable l’experiència hospitalària als infants i reduir l’estrès d’abans d’una operació.
“L’anticipació de què passarà fa que arribin tranquils i contents”, subratlla Marta Lacambra, cap territorial del servei d’Anestesiologia, Reanimació i Tractament del Dolor del CHV-FHSC i Campdevànol. En aquest sentit, la doctora relata que “els nens han de conèixer què se’ls farà. A vegades n’han vingut pensant-se que anaven al parc d’atraccions. Com més sàpiguen què passarà i on seran, molt millor”.
En Joel va poder conèixer com seria el procediment de la intervenció quirúrgica dins dels espais reals en una experiència en 360 graus. Tot plegat, li ho van explicar dos nens animats en 3D, anomenats Nixi i Pix. Gràcies a això, tal com explica el mateix infant, va anar a l’operació “més tranquil”.
Per veure i viure l’experiència, només va haver de col·locar el telèfon mòbil a unes ulleres de cartró i un vídeo l’anava guiant en tot aquest procés, des de l’arribada a l’hospital, passant pel quiròfan fins a la unitat de reanimació postanestèsica (URPA). “Poden visualitzar tantes vegades com vulguin el recorregut que faran i què se’ls farà en cada part”, resumeix la doctora.
“Vaig aprendre què era el prequiròfan o el quiròfan”, diu l’infant. Aquest últim, de fet, va sorprendre’l “molt”, ja que mai abans havia entrat en un. Tal com relata, “al vídeo em van explicar que m’adormirien amb un xarop però ho van fer amb una màscara”.
“A ell va tranquil·litzar-lo i això també ens donava tranquil·litat com a pares”, reitera per la seva banda Cristina Carrillo, mare de l’infant, que valora positivament la iniciativa: “Venen per una cosa poc agradable, almenys que alguna cosa ho sigui”.
Aquesta nova eina s’ha desenvolupat amb la col·laboració de Nixi for Children. Tal com apunta el seu CEO, Tomàs Lóbez, “el projecte neix amb una missió molt clara: donar la informació que necessiten els nens abans d’entrar a quiròfan”. “La realitat virtual ens dona l’oportunitat de fer-los viatjar a l’espai en què hauran d’estar i explicar-los-ho en un to per a nens”, afegeix.
De fet, el guió s’ha validat per tots els professionals que hi intervenen i també per famílies que ho han viscut. Tal com apunta Lóbez, ho acostumen a explicar amb la norma dels cinc sentits, per exemple, que quan entrin al quiròfan hi farà fred o que tothom anirà vestit de color verd o amb un pijama.
Aquesta iniciativa es porta a terme a altres hospitals catalans, però acostumen a ser espais genèrics. A Vic, en canvi, s’ha enregistrat als llocs reals on anirà el pacient.
TOTA LA SEGURETAT TOTA L’ESTONA
L’última persona que veu el pacient abans d’adormir-se és l’anestesista i també la primera quan es desperta. I encara que no ho vegi, està allà tota l’estona vetllant per la seva seguretat. “Rebem el pacient, intentem tranquil·litzar-lo, l’adormim i quan està adormit controlem que estigui segur”, resumeix Raquel Perarnau. En funció de la complexitat i els requeriments del pacient, aquest control és menor o major.
El més bàsic: quan se li monitoritzen els signes vitals com la pressió arterial, la saturació d’oxigen, la freqüència i el ritme cardíacs. I no només fan això, tal com afegeix Marta Lacambra: “Si hi ha qualsevol complicació a quiròfan som els responsables de resoldre-la”. Això va des d’un infart fins a una al·lèrgia o que es dessagni més del compte. “Som experts en la seva seguretat”, conclouen les doctores.
Cada any aquesta unitat, formada per 23 anestesistes, fa unes 7.800 cirurgies, de les quals 1.500 són urgents. També atén a més de 10.000 visites preoperatòries i 7.000 procediments amb sedació a la unitat d’intervencionisme. A més d’això, a la unitat terapèutica del dolor es fan unes 3.000 consultes anuals i en l’àmbit de l’obstetrícia intervenen més del 70% dels 1.100 parts que es registren cada any.