Objectiu: millorar l’estació d’autobusos de Vic i reduir el trànsit a la plaça del Mil·lenari. Aquest és el resum de la moció que es va aprovar per unanimitat dilluns al ple de l’Ajuntament de Vic. El text presentat per la CUP demanava construir un nou accés a l’estació des del carrer de Miquel Llor (el que baixa del campus de la Torre dels Frares), nous panells i senyalització amb la informació de tots els serveis de bus i del tren (també en temps real), nous aparcaments per a bicicletes i vehicles de mobilitat personal, i ampliar l’horari i els dies d’obertura del vestíbul i de la taquilla de l’estació.
Tal com concretava la portaveu de la CUP, Carla Dinarès, sobre el primer –i més destacat– punt, gran part dels autobusos que provenen del sud de la ciutat (una vuitantena) “han de donar tota la volta al Mil·lenari”. Això provoca una congestió de trànsit i augmenta el temps de trajecte. Fer un accés pel carrer Miquel Llor, malgrat comportar un canvi de recorregut, ho desembussaria.
Aquest pack de millores es vol afegir al que ja té previst desenvolupar el Departament de Territori a l’estació de Vic. Amb un import d’uns 363.000, a partir de l’octubre, es vol ampliar la calçada per incorporar una andana (a la zona del quiosc), netejar i reparar el paviment, millorar els lavabos o substituir parts de la marquesina. Dinarès apuntava que eren “coneixedores que la competència no és de l’Ajuntament”, però reiterava la importància d’arribar a “un acord de plenari per anar a la Generalitat a defensar-ho”. “Aquesta moció pretén proposar millores de la millora”, deia.
El text que insta el Departament va molt ben rebut per tots els grups. Entre les intervencions destaquen la de la regidora Débora Villena (PSC), que va proposar que s’incorpori un estudi per implantar “un únic punt de mobilitat”, que permeti que la ciutadania es pugui informar o comprar els bitllets, o la d’Arnau Martí, dels Comuns, que va anar més enllà i demanava aprofitar el desdoblament de l’R3 per “cobrir les vies del tren i guanyar un espai públic” entre el campus Miramarges i la plaça del Mil·lenari. “Una idea de futur que milloraria la mobilitat d’aquest sector”, deia Martí.
Des del govern, el responsable de Mobilitat, Guillem Membrives (Junts), va apuntar que ja treballen per descongestionar aquesta zona de trànsit. Per exemple, “perquè cap autobús doni la volta al Mil·lenari ni que passi per la ronda Camprodon de punta a punta si no hi ha de fer cap parada”. Les propostes de la moció de la CUP –i l’esmena dels socialistes– els encaixaven, però va posar “un puntet de seny”. “La moció s’està convertint en una carta als reis”, subratllava el regidor. En aquest sentit, expressava que les obres que han de començar a l’octubre a l’estació formen part d’un contracte, que ja està licitat. Per tant, “no sé fins a quin punt aquesta moció pot modificar el contracte”. Sigui com sigui, Membrives es comprometia a “lluitar per una segona fase”, si cal.