QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Vic fa canvis al bus urbà per guanyar puntualitat i ampliar l’horari del servei

Els ajustos entraran en vigor aquest dilluns i comporten l’eliminació i el trasllat de parades

Els habituals retards a les diverses línies de bus urbà de Vic, un servei municipal que opera Sagalés i de titularitat de la Generalitat de Catalunya, han portat l’Ajuntament de Vic a iniciar el disseny d’un nou servei de bus urbà a la ciutat. És un dels projectes destacats del mandat i l’equip de govern espera tenir-lo a punt a finals d’any, licitar-lo l’any que ve i que entri en funcionament abans d’acabar el mandat. Mentre dura aquest procés, però, i com a primera mesura de millora, el consistori posarà en marxa a partir d’aquest dilluns un conjunt de modificacions de l’actual servei que busquen, sobretot, guanyar puntualitat.

“Hem estat capaços de posar negre sobre blanc i fer estudis per veure què és el que feia que anés malament el bus i és evident que si vas fent parades perds la puntualitat”, comenta el regidor de Mobilitat, Guillem Membrives. Que el bus respecti els horaris previstos és, de fet, el que les enquestes que s’han fet per avaluar el funcionament actual mostren que valora més el ciutadà, fins i tot per sobre la neteja, i per això és on s’ha volgut incidir amb els canvis.

La primera mesura que s’ha pres gràcies a la col·laboració entre l’Ajuntament, el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica de la Generalitat de Catalunya i Sagalés és la reordenació de parades i algunes es traslladen uns metres i també se n’eliminen cinc. Són la Santiago Rusiñol (L3), Rambla Davallades (L2 i L3), Mare de Déu de Lorda (L1), Botànic Micó (carrer Botànic Micó, 35) i El Nadal (al mig del carrer Ermita de Sant Sixt). “Són petits canvis perquè moltes tenen altres parades a prop. Vam quantificar usuaris i alguna de les parades actuals només tenia sis usuaris al dia”, diu el regidor. En d’altres casos, el motiu del desplaçament és la nova llei d’accessibilitat que obliga que l’espai de les marquesines i les voreres tinguin unes mides determinades.

També s’han fet algunes modificacions de recorregut per optimitzar el trajecte o millorar les connexions amb els centres educatius. Per exemple, a la Línia 3 l’expedició de les 14.20h incorporarà parada a l’avinguda Olímpia i l’Andersen els dies lectius; la Línia 4 millora la connexió amb l’institut La Plana, i la Línia 8 incrementa la cobertura en les franges de matí i migdia per donar servei a l’escola Andersen i alhora millorar l’accés a la zona esportiva.

Una altra de les actuacions que es posa en marxa és l’ampliació de la cobertura horària i el servei incorporarà una expedició addicional a primera hora del matí i una altra al vespre a les línies més utilitzades, que són la 1, la 2 i la 3. “Teníem un bus que de cada dues voltes en perdia una i ara esperem tenir un bus que anirà a l’hora i que es reforçarà de 7 a 9 del matí i al vespre, que és quan més patia”, detalla Membrives, que afegeix que “tots els canvis estan basats en dades i en conjunt haurien de tenir un impacte notable”.

L’augment del trànsit a la ciutat els últims anys és, segons els estudis que s’han fet, el principal causant dels retards sumat a girs complicats en alguns recorreguts, conductes incíviques de cotxes aparcats en doble fila o l’augment d’usuaris –tot i que la xifra està encara per sota els anys d’abans de la pandèmia de covid-19–, que fan alentir el procés de pujar i baixar del bus a les parades amb més afluència. Ara les línies més utilitzades tenien busos previstos cada 30 minuts, freqüència que no es complia, i ara passaran cada 40 minuts “fiables”.

“Totes aquestes millores són un primer pas per fer que el transport urbà sigui més puntual, més accessible i més útil per a la ciutadania. Són actuacions que anticipen algunes de les línies de treball del futur servei, en el qual seguim avançant. L’objectiu és oferir un transport públic de qualitat que faciliti la mobilitat sostenible a Vic”, conclou el regidor. El consistori espera que el nou servei serveixi per fer un salt endavant en l’ús del transport públic i arribar al milió d’usuaris anuals, tot i que recorden que “Vic és una ciutat que es pot fer caminant”, modalitat de desplaçament que “ja és una competència pel bus, i també ens agrada que sigui així”.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 139 persones.