EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Sorpresa i malestar al Ripollès per la supressió del tren blanc de l’R3

‘Perquè no ens fotin el tren’ va alertar de la desaparició del servei, i ni Renfe ni la Generalitat assumeixen la responsabilitat de la cancel·lació


10/12/2021

Des de fa una dècada, i coincidint amb l’inici de la temporada d’esquí al Pirineu la primera setmana de desembre, l’R3 incorporava el tren blanc: un comboi semidirecte d’anada i tornada des de l’àrea metropolitana de Barcelona que funcionava els caps de setmana i festius i encaixava amb els horaris d’obertura i tancament de les estacions de Vall de Núria, al Ripollès, i La Molina, a la Cerdanya. L’objectiu era clar: oferir fins a principis d’abril una opció de transport públic i mobilitat sostenible dissenyada especialment per als aficionats a l’esquí.

El maig passat, amb la finalització de les obres del túnel de Toses i la publicació d’uns nous horaris per l’R3, el tren blanc no hi apareixia. “Pensàvem que li afegirien quan s’acostés la temporada de neu”, explica Maria Coma, del grup Perquè no ens fotin el tren. No ha estat així, i el tren blanc ha quedat suprimit de la graella d’horaris de l’R3. Coma qualifica la desaparició del tren blanc com a “paradoxal i surrealista”, tot recordant que la gestió dels horaris “és l’única competència de la Generalitat en matèria de Rodalies”. Un govern que, segons Coma, promociona uns Jocs Olímpics d’hivern al Pirineu català “verds i sostenibles”, però després “treu l’única opció per anar a esquiar de manera sostenible com és el tren”. A través d’un comunicat, Perquè no ens fotin el tren reclama la recuperació del tren blanc per diversos motius: d’una banda, oferir un bon servei de transport públic als ciutadans de les comarques per on passa l’R3, “i que no haguem de viatjar encara més anxovats entre esquiadors”. De l’altra, perquè cal potenciar el tren com a mitjà per accedir a les opcions de lleure i turisme d’hivern que s’ofereixen a Osona, el Ripollès i la Cerdanya. En aquesta línia, recorden els problemes de trànsit que cada cap de setmana hi ha en carreteres com la C-16 al Berguedà o al nucli de Ripoll per accedir a la C-17.

Poc després de la denúncia de Perquè no ens fotin el tren, aquest diari va copsar les valoracions de diverses institucions com l’Ajuntament de Ribes de Freser –on arriba el tren i s’hi fa el transbord al cremallera per pujar cap a Núria– o el Consell Comarcal. En primer lloc, la seva reacció era de sorpresa, “perquè ningú ens ha comunicat oficialment que es deixi d’oferir aquest servei”, remarca Joaquim Colomer, president del Consell Comarcal del Ripollès. En aquest sentit s’expressa l’alcaldessa de Ribes de Freser, Mònica Santjaume, que afegeix la seva voluntat de “demanar explicacions sobre la decisió”, ja que era un servei important “i una opció sostenible per arribar des de l’àrea metropolitana a la comarca, la vall de Ribes i la zona de Núria”. Santjaume assegura que és important mantenir bones connexions amb tren perquè els turistes hi vagin el cap de setmana a fer activitats de lleure, però aprofita l’oportunitat per recordar que sobretot “ens cal un transport públic adequat per fer el nostre dia a dia; per anar a Barcelona però també a Ripoll o Vic de manera eficient”.

Pel que fa a les dues institucions implicades en la gestió i execució del servei de Rodalies –Renfe i el Departament de Territori de la Generalitat–, cap de les dues assumeix la responsabilitat de no haver tornat a oferir el tren blanc. De fet, fins a la denúncia de Perquè no ens fotin el tren aquesta supressió havia passat totalment desapercebuda. Aquest dijous, la Generalitat va publicar un comunicat en què denuncien que la cancel·lació del tren blanc “ha estat una decisió unilateral de l’operadora”, i reclamen a Renfe “la restitució immediata del servei”. En el comunicat, el conseller Puigneró qualificava el traspàs de competències que es va fer el 2009 com a “traspàs fake”, –de mentida–, ja que no considerava “el que és realment la possibilitat per part de la Generalitat de gestionar íntegrament el servei de Rodalies”. També en un comunicat, l’Ajuntament de Ripoll va destacar que la supressió del tren blanc “per part de Renfe” no havia estat anunciada “a les administracions locals ni al Departament de Territori”.

EL 9 NOU s’ha posat en contacte amb Renfe, que ha explicat que com a operadora no ha rebut cap indicació de qui té la competència pel que fa a horaris i tarifes –la Generalitat–, perquè es restituís el tren blanc. Afegir aquests dos trajectes els caps de setmana i festius, però, passaria per deixar de fer dos serveis inclosos en els horaris actuals “perquè no hi ha suficients maquinistes”, avisen. La voluntat de Renfe “és restablir el 100% de tot el servei ferroviari previ a la pandèmia”, i per resoldre aquesta “mancança puntual” ja s’ha contractat el personal, i s’està en ple procés de formació i homologació dels nous perfils que s’incorporaran. La normalitat hauria de tornar a mitjans del 2022.

Aquest mateix dijous, en una entrevista a Ràdio 4, el coordinador del Pla de Rodalies, Pere Macias, va comentar que el traspàs de les vies i les infraestructures que reclama la Generalitat “no és tan fàcil”, ja que la Constitució espanyola recull que les vies de la xarxa d’interès general –com les de tren– són de titularitat de l’Estat. “Si es vol canviar la Constitució, es canvia, no seré jo qui digui que no”, va afegir.

Des de l’estació de Vall de Núria no entren a valorar el fet que s’hagi suprimit el tren blanc, sinó que recorden que hi ha diverses combinacions al llarg del dia entre l’R3 i el cremallera, així com promocions com l’Skitren, que inclou en un mateix bitllet el trajecte de l’R3, el cremallera i el forfet per accedir a les pistes.

A causa de les restriccions per fer front a la Covid-19, el tren blanc no va circular l’hivern de l’any passat i va quedar cancel·lat fa dues temporades. L’hivern del 2019 va ser utilitzat per més de 20.000 viatgers i la tendència d’ús era a l’alça. La iniciativa del tren blanc per portar esquiadors al Pirineu a través de l’R3 es va crear per primera vegada l’any 1984, però no va tenir continuïtat.

Aquesta setmana, Renfe i la Generalitat confirmaven que hi hauria contactes per analitzar la recuperació del tren blanc, un escenari que es podria resoldre aquest mateix divendres segons el president del consell comarcal del Ripollès.

Des de l’ens comarcal han afegit que a través d’una conversa amb la subdelegació del govern de l’estat aquest mateix dissabte es podria recuperar el servei.

LA PREGUNTA

Veu bé l’avançament electoral a Catalunya?

En aquesta enquesta han votat 876 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't