El grup gironí TEISA estrenarà dilluns que ve una nova línia regional internacional d’autobús que connectarà poblacions transfrontereres de la Catalunya Nord amb el Ripollès i possibilitarà la connexió fins a Perpinyà, previ transbordament. Mitjançant el projecte europeu ConnECT, que té com a socis la Generalitat de Catalunya, la Regió d’Occitània i el Consell Departamental dels Pirineus Orientals, es posaran en marxa un total de tres recorreguts a les comarques gironines. La connexió diària amb Perpinyà i altres pobles de la Catalunya Nord i el Ripollès serà possible amb la línia C5, que recorre Camprodon, Molló, Prats de Molló i La Presta. També hi haurà dues altres línies que connectaran l’Alt Empordà: la C3, que ressegueix, entre altres punts, Figueres, La Jonquera, Els Límits, El Pertús i El Voló; i amb la C4, que uneix Figueres, Maçanet de Cabrenys, Costoja i Sant Llorenç de Cerdans. Els nous recorreguts s’efectuaran en els dos sentits.
El recorregut C5 (diàriament entre les 8.10 i 18.45 h) inclou Camprodon, Molló, Cruïlla, Coll d’Ares, Prats de Molló i La Presta, amb connexió amb Arles de Tec i Perpinyà.
Àlex Gilabert, director-gerent de TEISA, explica que aquest projecte “és una nova aposta pel nostre territori, ja que fins ara la connexió regional en autocar transfronterer entre Catalunya i França era inexistent. És un projecte nou perquè són línies regionals internacionals; en el mercat ja existeixen línies internacionals, però majoritàriament són de llarga distància. Ara, podrem connectar les poblacions gironines transfrontereres amb els municipis veïns francesos en transport públic”.
Referent a la demanda de les línies, Gilabert subratlla que “en els casos de les línies C4 i C5 no hi havia una petició concreta perquè probablement vivim molt d’esquena al territori francès, que tenim a tocar, i viceversa. És cert que entre Camprodon i Prats de Molló hi ha una relació propera, igual que entre Maçanet de Cabrenys i Sant Llorenç de Cerdans, però sovint no es planteja en transport públic i ara serà una realitat”.
Crear aquestes noves línies també suposarà per a TEISA ampliar la plantilla de treballadors. “Hem incorporat personal conductor a les nostres bases del Ripollès (Camprodon) i de l’Alt Empordà (Figueres), creant nous llocs de treball malgrat aquests moments tan difícils pel transport públic i per l’autocar”, apunta el director-gerent.
Dues línies estrenades al setembre i dues més de llarg recorregut pels propers mesos
ConnECT és un projecte que serveix per ampliar i millorar el servei d’autobús de l’Espai Català Transfronterer. Implementa noves rutes d’autobús per afavorir la mobilitat i la interconnexió, la coordinació i la millora d’horaris i freqüències entre municipis, regions i veïnatge a totes dues bandes de la frontera. Aquest nou projecte europeu compta amb cinc línies i les dues restants ja es van posar en funcionament el setembre. Es tracta de les línies C1 (Porté-Puigcerdà-Montlluís) i C2 (Formiguera-Puigcerdà-Er), que connecten en bus els ciutadans francesos amb l’Hospital de la Cerdanya i l’estació de tren de Puigcerdà, i els ciutadans de la Cerdanya amb l’estació d’esquí de Porté, amb Montlluís i, fins i tot, els permet arribar a Perpinyà. Properament també hi haurà dues línies de llarg recorregut que s’allargaran fins La Guingueta d’Ix: Girona-Puigcerdà-Llívia, operada per TEISA, i Barcelona-Puigcerdà-Llívia.
{{ comment.text }}