Les residències de gent gran han estat a l’ull de l’huracà durant la pandèmia de la Covid-19. Abans que arribés el virus, depenien del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, però enmig de la crisi en va assumir la gestió el Departament de Salut, amb Yolanda Lejardi, directora assistencial d’Atenció Primària, al capdavant. Aquesta decisió anticipava el model que es vol implantar a partir d’ara als centres per a la tercera edat, en què l’atenció sanitària passarà a dependre directament dels CAP. És en aquest sentit que la residència de la Vall de Ribes es pot considerar un laboratori d’assaig, ja que abans de la Covid-19 ja feia uns mesos que treballava colze a colze amb l’àrea bàsica de salut.
“Des de fa més d’un any treballem conjuntament amb la residència per portar una gestió sanitària proactiva, oferint un assessorament directe a tots els professionals del centre”, explica Mireia Zarco, coordinadora de l’Àrea Bàsica de Salut (ABS) Ribes-Campdevànol. Amb aquest canvi de gestió, Zarco destaca que “hem passat d’un model reactiu, en què només entràvem en acció quan hi havia una urgència, a un model proactiu, fent un seguiment constant de cada persona i de la seva situació clínica”. El fet de comptar habitualment amb l’ajuda i assessorament “d’un metge de capçalera, una infermera i un farmacèutic”, com afirma Zarco, també suposa un descans per als membres del centre. “Està sent una experiència molt positiva, ja que la cooperació i comunicació constant que tenim amb ells fa que hi guanyem tots i que puguem complir l’objectiu d’assegurar el benestar de les persones que tenim al centre”, afirma Raquel Solà, directora tècnica de la residència Vall de Ribes.
Malgrat que la pandèmia global de la Covid-19 ha posat contra les cordes moltes residències, en aquesta no han registrat cap cas positiu. “Estem en una regió petita, fet que també ens ajuda a aplicar aquest model, però és d’agrair que durant el confinament i la pandèmia no existia ni hora ni dia per als sanitaris, ja que sempre et donaven una resposta”, afirma Solà, que creu que una experiència així ha ajudat “a reforçar encara més els vincles entre totes les parts, on també té un gran pes l’Ajuntament de Ribes”. I és que, en una zona on “el 82% de les persones que es troben en residències presenten una complexitat alta o molt alta de cronicitat”, com afirma Zarco, un model àgil i proper és determinant. “Creiem fermament en el model de treball que estem aplicant actualment, ja que no pretenem convertir les residències en hospitals, sinó mantenir a aquestes persones dins del seu entorn i vetllar per ells”, hi afegeix la coordinadora de l’àrea bàsica de salut.
Malgrat trobar-nos ja enmig de la fase de desescalada i de l’adaptació cap a la nova normalitat, la residència Vall de Ribes no viurà massa canvis. “La idea és seguir endavant i donar continuïtat al model, incloent-hi, també, formacions al personal i a les famílies, ja que totes les parts tenim els conceptes molt clars”, afirma Solà. “Estem treballant per poder incorporar en aquest sistema un embolcall de tecnologies de la informació i la comunicació, com videotrucades o consultes en línia, que també ens permetran evitar desplaçaments i centrar-nos amb els més necessaris”, afirma Zarco.
D’aquesta manera, el nou sistema “d’atenció integrada”, com el defineix la directora de la residència, ajudarà a crear “un canal de comunicació constant”, que també “evitarà que es visquin casos en què l’atenció que pugui rebre el pacient no sigui la més orientada per la seva situació, fet que provoca que es consumeixin una gran quantitat de recursos de la salut pública i que la persona que pateix la malaltia pugui agreujar la seva situació”, apunta Zarco. I és que, tot i ser un model que ja ha aconseguit superar una crisi com la del coronavirus, encara hi ha marge de millora. “Hem de canviar el xip, ja que suposa un canvi d’hàbits per als professionals”, assegura Zarco. “És un model que marcarà un abans i un després, per l’assistència continuada que ofereix”, conclou Solà.