QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Un vincle entre horts socials i horts escolars

Inicien un projecte a Torelló per, també, reactivar aquests espais als centres educatius

A primera vista pràcticament ningú podia apreciar fins aquest dijous que en un racó del pati d’Educació Infantil de l’escola Fortià Solà de Torelló hi havia hagut un hort. Durant un parell d’hores un grup de set participants al projecte d’horts socials, el formador i un estudiant en pràctiques començaven a remenar la terra i a fer pilots amb herba i pedres barrejades perquè els alumnes les poguessin triar, explicava Toni Juclà. Preparaven l’espai perquè torni a ser un hort escolar i esdevingui “una aula més per educar”, deia Juclà.

Els horts de la majoria de centres educatius estaven aturats en part també des de la pandèmia i ara es reactiven amb un nou projecte que els vincula amb els horts socials de l’Ajuntament i el programa Pedala, del Consorci d’Osona de Serveis Socials. A través d’aquest programa s’han ofert unes pràctiques prelaborals als participants per potenciar i millorar les competències de les persones que participen als horts socials i donar-los eines per en un futur inserir-se laboralment, explicava Núria Mas, del Consorci d’Osona de Serveis Socials. Pere Rifà, tècnic de Medi Ambient del Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura, deia que és com una segona fase del projecte Pedala i el formador els acompanyarà fins a inici del curs que ve. Llavors la idea és que dos dels participants acabin gestionant els horts de cada escola de forma autònoma d’acord amb les AFA al centre on fins i tot alguns hi tenen fills com a alumnes. Segons Rifà, també és una fórmula per no desatendre els espais els caps de setmana o els períodes de vacances.
Ara els participants estan fent una ronda a cada centre –a banda del Fortià Solà, hi participen el Vall del Ges, l’institut escola Marta Mata i les llars d’infants Blancaneus i La Cabanya– per preparar el terreny i, després, implicar-hi els alumnes.


Alguns dels participants porten dos anys al projecte i durant aquest període, segons Mas, “ja hi ha hagut força insercions” laborals. Formar part del projecte, afegia, “ens dona molta informació que podem traslladar a les empreses” a l’hora de seleccionar-los.


La voluntat és que el vincle social i escolar doni fruits en les dues parts: en la reactivació dels espais i en la millora de la situació dels voluntaris.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 182 persones.