QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Una connexió consolidada

El tram de l’Eix Transversal entre Vic i Girona arriba als 25 anys convertit en una infraestructura viària clau per al desenvolupament econòmic i social d’Osona i les comarques gironines

El 27 de setembre de 1995 la comunicació entre Osona i les comarques gironines va viure un punt d’inflexió. S’estrenava el tram entre Vic i Girona de l’Eix Transversal (C25), una via que tal com recorda l’aleshores alcalde de la ciutat dels quatre rius, Joaquim Nadal, “va permetre que dos territoris que es donaven l’esquena ara es donin la mà cada dia”. La mostra més clara de la consolidació d’aquest vincle, que ara arriba al quart de segle de vida, són d’una banda les xifres: la via va assolir els 11.000 vehicles diaris de mitjana, però es va estancar entre el 2007 i el 2013, quan les obres de desdoblament van coincidir amb el punt àlgid de la crisi econòmica. Els dos carrils per sentit van permetre reforçar la seguretat del tram entre Vic i Girona, i també multiplicar-ne l’ús. De fet, en els cinc últims exercicis la tendència s’ha mantingut a l’alça i s’han assolit xifres rècord amb 17.720 vehicles de mitjana diària el 2019, segons dades facilitades per l’empresa concessionària Cedinsa.

Des de la delegació d’Osona de la Cambra de Comerç, el president, Pere Antentas, qualifica el tram de l’Eix cap a les comarques gironines com una inversió “ben pensada i molt ben aprofitada”, sobretot després del desdoblament. En els àmbits comercial i econòmic, Antentas té clar que la carretera ha permès “obrir mercat a Girona a molts negocis osonencs, i també a l’inrevés”, i remarca que no només n’ha tret profit la indústria agroalimentària “sinó que per exemple el sector serveis també se n’ha vist afavorit”.

Si en l’àmbit econòmic hi ha satisfacció, en el vessant social el tram de l’Eix entre Vic i Girona també ha suposat una porta a noves oportunitats. A Espinelves, el poble més proper a la carretera de tot el recorregut, la millora de la connexió els ha permès superar recentment els 200 habitants, i com explica l’alcalde, Joan Manel Claveria, “s’ha pogut fer un canvi generacional”, que ha tingut com a conseqüència la reobertura de la llar d’infants. La via també és molt utilitzada pels osonencs per desplaçar-se a la Costa Brava durant els mesos d’estiu, o per persones que hi passen a diari per motius laborals.

Amb l’evidència que la carretera és útil i que s’han consolidat els fluxos de persones i mercaderies, en un calaix hi espera el projecte del tren transversal, promogut pel govern tripartit l’any 2005. Des de Vic, l’alcaldessa Anna Erra recorda que la C-25 “ha estat cabdal per convertir Vic en ciutat del coneixement i del progrés econòmic”, i té clar que afegir una connexió ferroviària “milloraria molt més la qualitat de les persones que vivim en els territoris connectats”. Conscient que l’Estat “demora una vegada rere l’altra la millora de l’R3”, Erra no es vol resignar a considerar utòpic el projecte del tren transversal “i sempre estarem disposats a parlar-ne”. Des de fa un quart de segle, no només el riu Ter lliga Osona amb les comarques gironines.

Dotze inauguracions parcials de l’Eix en 4 anys de construcció

Pujol, amb Artur Mas al seu costat, durant la inauguració del tram de l’Eix / Oriol Molas


Al llarg dels 160 quilòmetres que cobreix l’Eix Transversal entre Cervera i Caldes de Malavella, i durant els 4 anys que van durar les obres, es van realitzar 12 inauguracions de trams parcials de la via. Aquest fet va aixecar polseguera política, i per exemple en l’estrena del tram Vic-Girona, ERC va acusar CiU de fer campanya davant els comicis al Parlament del novembre de 1995.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?