L'expert respon
Empreses
Laboral
Economia Verda
Pagesia
Economia domèstica
Empreses amb futur

Unió de Pagesos denuncia Mercadona, Bonpreu i Lidl davant la sospita que van pactar el preu de la llet de marca blanca durant més de tres anys

Les tres empreses haurien fixat preus idèntics en la venda del cartró de llet de vaca entre desembre de 2018 i març de 2022

El 9 Nou
03/05/2023
Vic

Unió de Pagesos i la coordinadora estatal a la qual pertany, Unió d’Unions d’Agricultors i Ramaders, han fet pública aquest dimecres a la seu del Col·legi de Periodistes de Catalunya la presentació d’una denúncia, treballada conjuntament amb el bufet d’advocats Redi, davant de la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) la qual demana a aquest organisme públic que investigui i, si s’escau, sancioni Mercadona, Bonpreu i Lidl per haver fixat preus idèntics en la venda del cartró de llet de vaca UHT de marca blanca, com a mínim, durant tres anys i quatre mesos seguits, des de la setmana 51 del 2018 a la setmana 12 del 2022. Posteriorment a la presentació de la denúncia, s’ha ampliat la informació aportada en quatre ocasions, assolint el seguiment dels preus fins a la setmana 12 del 2023.
 
Per acreditar la denúncia s’ha aportat com a indici un recull setmanal de preus de venda al públic que són coincidents en les tres cadenes tan pel que fa en el moment exacte en què es produeix cada variació de preu com en l’import d’aquestes variacions. Són, segons Unió de Pagesos, comportaments presumptament estratègics, voluntaris i continuats que “posen en entredit (la formal) autonomia de les denunciades”. Uns comportaments, segons els sindicat agrari, que les altres distribuïdores del sector haurien anat replicant, en especial, pel que fa a la llet de marca blanca semidesnatada i desnatada.

Unió de Pagesos i Unió d’Unions exposen que aquestes presumptes pràctiques “concertades o conscientment paral·leles consistents en fixar preus i l’abús de la posició de domini col·lectiu que haurien exercit Mercadona, Lidl i Bonpreu, a semblança d’un càrtel encobert, vulneren diversos preceptes de la Llei 5/2007 de Defensa de la Competència” i, ho farien, “sobretot, a costa de l’esglaó més feble, els productors de llet, debilitant el seu poder de negociació a l’hora d’establir el preu per al seu producte i abocant moltes granges al tancament, quan en unes condicions normals de mercat serien rendibles”. Segons dades de l’Observatori de la Llet de Catalunya, el desembre del 2017, a Catalunya quedaven 507 granges, i el març del 2023, només 380.
 
Durant el període de la denúncia, a l’Estat espanyol un 80% de la llet que es produïa es venia en forma líquida, i d’aquesta un 60 % com a marca blanca, la meitat de la qual la comercialitzava Mercadona. Així, segons les dades d’Unió de Pagesos, durant anys Mercadona ha copat una quota de mercat làctic al voltant d’un terç del volum total. La concentració del mercat de la distribució minorista ha facilitat, doncs, que les empreses com Mercadona, Lidl i Bonpreu “haguessin endegat aquestes pràctiques abusives que passen per sobre de la llei de l’oferta i la demanda, pressionen els preus en origen sota costos de producció i posen un preu de venda al públic reclam, banalitzant aquest aliment bàsic que és la llet i als ramaders que s’hi dediquen”.
 
El representant de la Llet d’Unió de Pagesos, Marc Xifra, ha remarcat que la lluita sindical no és per cobrir costos sinó perquè els vaquers puguin guanyar-se la vida dignamentgarantint la viabilitat econòmica de les seves empreses i la qualitat excel·lent del producte.

LA PREGUNTA

Aquest any participarà del sopar de Nadal d’empresa?

En aquesta enquesta han votat 198 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't