ACN – El Rebost Solidari de Vic ha reformat totalment el seu model per donar els aliments a les persones i famílies vulnerables de la ciutat. En un comunicat, el consistori explica que el nou sistema d’entregues se centra en les necessitats de la persona, en una distribució d’aliments “més digna”, i en oferir una major autonomia alimentària. El model es basa en un sistema de punts que s’atorga des de Serveis Socials de la ciutat i que determina la quantitat màxima d’aliments que pot recollir cada nucli familiar.
Els productes s’han ubicat en prestatgeries de fàcil accés i també es dona més o menys puntuació en funció de les existències, sense deixar de garantir l’estoc mínim de productes bàsics. Amb aquest nou sistema la persona usuària pot escollir els aliments que més s’adeqüen a les seves necessitats i s’evita que es llencin o s’acabin fent malbé els que no s’acaben consumint, ha explicat la regidora de l’àrea, Núria Homs.
El Rebost Solidari continua fent recollida de minves, productes que al supermercat estan a punt de caducar o fruita i verdura que està marcada o presenta mal aspecte per vendre, però que és totalment apte per al consum. El producte fresc també compta amb una puntuació “per incentivar que la gent agafi fruita i verdura”, ha explicat la regidora.
Un altre propòsit del nou servei és acabar amb l’ajuda caritativa i “dignificar” la recollida d’aliments, donant més llibertat i responsabilitat a la persona perquè triï allò que realment li convé.
El sistema d’entrega és proporcional a les necessitats del nucli de convivència tenint en compte el nombre de membres i la situació econòmica d’una manera més ajustada i equitativa. A més, l’objectiu és disposar d’un espai amb zona d’espera, per eliminar les cues d’accés al recurs, ampliar les hores de dispensació i reduir el nombre d’entregues.
Homs ha explicat que l’objectiu és que tots els recursos siguin “finits i temporalment acotats”. “Han d’existir, però sempre amb la visió que han de ser temporals perquè el que cal és acompanyar la gent perquè se’n surti i no es perpetuïn determinades situacions”, ha destacat la regidora.
600 famílies ateses
El servei, que parteix del Banc d’aliments creat l’any 2013, en els darrers cinc anys ha atès unes 800 unitats familiars i una mitjana de 2.700 persones beneficiàries. En aquest moment s’està al voltant de les 600 famílies ateses. El descens s’explica per la disponibilitat d’altres recursos alimentaris alternatius a la ciutat com ara les beques menjador o les targetes moneder. Pel que fa als voluntaris, actualment n’hi ha una cinquantena.
D’altra banda, des Càrites expliquen que han tingut un increment d’un 20% o un 25% de persones que han acudit a l’entitat a demanar ajudar alimentària, tant pel que fa al Rebost Solidari com al Menjador Social, un servei que actualment està gestionat amb la col·laboració de l’Ajuntament de Vic al Seminari. Durant el temps de la crisi sanitària, part de l’ajuda alimentària que ha donat Càritas s’ha solucionat amb targetes Bon Àrea.
Els productes que rep el Rebost Solidari provenen tant de donacions d’empreses, institucions i particulars com de la Unió Europea, a més d’algunes compres.
{{ comment.text }}