En la primera onada de la pandèmia, Santa Eulàlia va patir nombroses defuncions per Covid-19 entre els seus veïns. Com es va viure el cop?
Ens va tocar el rebre molt fort. Tot i que el més important és el que va significar sentimentalment, que va ser molt dur perquè va afectar persones que coneixia de tota la vida, des de l’Ajuntament vam mirar les dades per buscar alguna explicació. En un poble de 1.400 habitants vam tenir entre 8 i 12 morts per Covid-19. És molt. Els brots es van produir molt a l’inici, i com a tota la societat en aquells moments ens va agafar desprevinguts. Va ser un fort impacte, i cal agrair la col·laboració de la gent a través de la xarxa de voluntaris que es va crear.
Han analitzat què va passar i què cal fer diferent ara?
Com en la primera onada, estem en contacte permanent amb els professionals del CAP, però evidentment ara tenim una experiència prèvia. Per sort sembla que els casos positius de Covid-19 no són tan greus, i sobretot es detecten molt més ràpid i es fan aïllaments tal com s’han de fer.
La pandèmia ho va destarotar tot. A finals del 2019 la població va votar requalificar les naus Llaudet perquè s’hi pugui instal·lar una indústria. Com està el projecte?
Si aquest projecte l’haguéssim vist molt perjudicial o molt beneficiós per al poble la decisió s’hauria pres directament des de l’Ajuntament. Com que hi havia pros i contres vam decidir posar-ho a votació. Va anar de pocs vots però va sortir l’opció de deixar-hi implantar una indústria de tercera categoria. Es tracta d’una fàbrica de taps de plàstic. En aquest moment, els tècnics municipals i els de l’empresa que vol venir s’estan acabant de posar d’acord en el redactat de la modificació urbanística que s’haurà d’aprovar. Estem afinant el document perquè encaixi amb les demandes de l’empresa però també vetlli per la salut i el benestar dels nostres veïns i veïnes.
Té noms i cognoms aquesta empresa?
L’empresa que s’instal·larà a Santa Eulàlia si tot va bé ens ha demanat que de moment guardem discreció. S’està treballant en una modificació urbanística que s’haurà d’aprovar en diverses institucions, i fins que això no passi no volen que se sàpiga qui són.
Però és una empresa de la comarca d’Osona?
Sí, ara mateix treballa en un altre punt de la comarca.
Quina afectació pot tenir per al municipi?
Pel que sabem i pel que hem anat veient en els estudis que anem recollint, no hem de patir per una afectació ambiental. Compleixen bé la normativa de residus. El que potser ens fa patir una mica és que augmenti la mobilitat al carrer Major. Per les dades que tenim, però, tampoc parlaríem de molts camions que hagin d’entrar i sortir per fer molts trajectes. Estem fent un estudi de mobilitat i també regulant a la baixa el nombre de decibels que podrien assolir. Pel que veiem, no crec que hagi de ser una indústria que generi moltes molèsties als veïns.
I hi haurà contrapartida per al poble? Per exemple, en llocs de treball?
Això, depèn com es planteja, pot no ser legal però evidentment que hi ha una voluntat d’aconseguir un retorn al poble. I per part de l’empresa sembla que també hi és. Per exemple, si s’ha d’ampliar la plantilla, com és possible que passi en els propers anys, doncs que tinguin prioritat riuprimerencs que encaixin amb la seva demanda laboral.
Sentfores-La Guixa ha iniciat les obres de la prova pilot de pas alternatiu de vehicles al carrer Major de la població. En què els pot perjudicar?
Sabíem que aquest projecte existia des de finals de l’anterior mandat. Tenim total empatia cap a la demanda dels veïns de Sentfores-La Guixa, ja que el carrer Major, que alhora és la carretera que connecta Santa Eulàlia amb Vic, té unes voreres ridícules, hi ha gent que hi corre massa i és un problema de seguretat. Nosaltres no estem en contra d’aquesta prova pilot, sinó en el fet que es consolidi un pas alternatiu de vehicles sense pensar altres alternatives amb les aportacions de totes les parts afectades. Un pas alternatiu seria acceptar com si en aquest punt hi haguessin obres permanents. Ara passen uns; ara els altres; cotxes sempre parats en algun punt, soroll, fum. No exigim que es faci una variant però sí que es treballi pel consens del territori. Volem participar en la recerca de solucions del carrer Major de Sentfores-La Guixa.
Ho podran fer?
Hem acordat amb l’alcaldessa de Vic i amb la Diputació que Santa Eulàlia i Muntanyola formarem part de la comissió d’avaluació dels resultats de la prova pilot. Podrem analitzar i raonar si funciona o no, i argumentar si s’ha de mantenir o canviar. També vam acordar formar una taula de treball per buscar alternatives per si la prova pilot no funciona. Ens ho hem d’agafar com una oportunitat de repensar la mobilitat de la zona. En temes de mobilitat que afecten diversos municipis no trobo correcte que sigui només un ajuntament d’un terme municipal qui hi digui la seva. Haurien d’intervenir institucions superiors amb una visió supramunicipal i posant sobre la taula totes les variables i les necessitats de tota la zona afectada. Perquè un pas alternatiu com es vol fer pot tenir una afectació en la mobilitat dels veïns però també pot condicionar el desenvolupament econòmic del municipi.
A Santa Eulàlia falten pisos de lloguer?
Estem desenvolupant el projecte “Lloguer jove, poble viu”. Molt jovent ha de marxar de Santa Eulàlia ja que s’ha convertit en un poble atractiu, hi ha demanda de pisos i els preus han pujat. La intenció és parlar amb propietaris de pisos buits i arribar a acords per fomentar la seva rehabilitació amb ajuda municipal perquè després els posin al mercat amb un lloguer just.
L’escola El Roure Gros està pendent de la construcció del nou edifici. Va endavant?
El conseller Bargalló va venir el juliol de 2019 i va dir que en quatre anys hi hauria l’edifici. Des de llavors hem estat treballant per fer algunes correccions al solar on Educació ha de fer l’edifici. Sabem que la Generalitat té recursos limitats i intenta fer convenis amb els ajuntaments per fer les escoles, però nosaltres hem de vetllar per la nostra economia. No va ser possible acordar un conveni on nosaltres havíem d’avançar molts diners i pagar-ne una bona part perquè no ens ho podem permetre. Com que l’obligació d’Educació és fer una escola nova si és necessària i a Santa Eulàlia ho és, en les últimes converses se’ns va dir que quan hi hagi recursos per a nous centres Santa Eulàlia serà dels primers.
Sense conveni pot quedar encallada la nova escola?
Crec que és injust que els pobles haguem d’acordar un conveni en què hem d’avançar molts diners i pagar-ne una bona part. Nosaltres no ens ho podem permetre i ells no ens poden dir “si no feu el conveni no teniu escola”. La llei obliga a fer escoles quan són necessàries i sempre ens han dit que, amb conveni o sense, l’escola de Santa Eulàlia estava a primera línia quan es pugui fer obra nova. M’agradaria que això fos com més aviat millor, i potser la situació política ho endarrereix una mica tot, però a dia d’avui no tinc per què desconfiar de la paraula del conseller Bargalló i del Departament d’Educació.