La idea era que l’homenatge fos a Big Mama, però al final l’homenatge el va fer ella a la seva gent: al poble de Sant Quirze. Començant per la seva mare, els seus germans, la gent de la seva quinta –“els que aquest any en farem 50”, va dir– i, en definitiva, a totes les 500 persones que diumenge passat a la nit van omplir el pavelló municipal, convertit en envelat de festa major, per assistir a un concert únic.
Big Mama Montse, la blues woman per excel·lència del nostre país, hi celebrava els 25 anys de trajectòria artística. I ho feia al seu poble, envoltada dels seus veïns. Per aquest motiu, just abans de començar el concert, l’alcaldessa de Sant Quirze, Rosa Vestit, i la regidora de Cultura, M. Teresa Espadaler, li van fer entrega en nom del poble d’un parell d’obsequis “per agrair-te que sempre hagis dut Sant Quirze al cor i hagis estat, per tot el poble, un símbol”, va dir Vestit.
Essent màxim exponent i icona del blues català, Big Mama Montse “ha portat el nom de Sant Quirze arreu del món”, va insistir l’alcaldessa. Un homenatge senzill, com la mateixa cantant a l’hora de rebre’l, però no per això menys sentit i emotiu per part de tothom.
“Moltes gràcies!”, va dir, simplement. I saludava a qui, de mica en mica, anava identificant entre el públic. Un parell de minuts després ja començava el concert, pel qual van desfilar temes propis i adaptacions de grans estàndards del blues, com també del swing, el gospel o el dixieland, amb una àmplia gamma de registres i emocions.
Temes que des del primer moment van aconseguir la complicitat del públic acompanyant la lletra d’algunes cançons, picant de mans els ritmes o amb ovacions espontànies a la mateixa Big Mama o el seu acompanyant de luxe, Víctor Puertas, a l’harmònica, que va fascinar pel seu virtuosisme amb l’instrument.
“En realitat sóc jo qui l’acompanya a ell, i ja veureu per què”, havia dit Montserrat Pratdesaba abans de començar l’actuació. I després d’escoltar-lo no estranyava a ningú que hagi rebut el reconeixement de la Blues Foundation de Memphis, als Estats Units.
Abans del bis que va tancar més d’una hora de música, Puertas es va sumar a l’homenatge a Big Mama per dir que “si jo em dedico a això és gràcies a persones com ella”, a qui, com va recordar, havia començat a seguir de ben jove.
Altres moments especials de la nit van ser les cançons que va dedicar a la família i companys de generació. Per a la seva mare va ser En el nom de tots, que relata la vida i el record del seu avi, víctima de la repressió franquista, i que va ser especialment aplaudida.
En definitiva, una vetllada única, on van confluir generacions i sensibilitats diferents per homenatjar la veu més internacional que ha donat mai Sant Quirze.