Durant la Guerra Civil les Forces Aèries de la República del govern espanyol van fer molts camps d’aviació per a la construcció de nous avions i per a la protecció de les tropes que estaven al front de la batalla. A Osona, se’n van fer quatre: un a Vic, un a Manlleu, un a Tona i un altre a Sant Julià de Vilatorta, que es va construir l’estiu del 1938. Miquel Erra i Martí Erra fa temps que treballen per conèixer la història i recuperar els vestigis que en queden. El 2007 van publicar ‘Els camps d’aviació d’Osona durant la guerra civil’, i fruit d’aquest exhaustiu treball de recerca ha nascut la Ruta de l’Aeròdrom Vilatorta, que es preveu que es pugui inaugurar aquesta primavera, i que ha coordinat el Consell Comarcal, ja que hi ha tres municipis implicats: Calldetenes, Sant Julià de Vilatorta i Santa Eugènia de Berga. També ha rebut el suport del Memorial Democràtic.
El camp d’aviació quedarà senyalitzat amb un itinerari circular d’uns 4,5 quilòmetres, que es podrà començar des de qualsevol punt. “És l’aeròdrom de la comarca que tenia més instal·lacions. N’hem enllaçat els principals refugis per fer la ruta”, diu Miquel Erra, impulsor de l’itinerari i regidor de Patrimoni Cultural de l’Ajuntament de Calldetenes.
A l’entorn de l’aeròdrom s’hi van construir tretze refugis elementals i un d’excavat a la roca. Els utilitzaven els soldats de l’exèrcit de terra que feien vigilància entorn del camp i avisaven en cas que arribés un avió. La ruta en recull sis: el refugi Font del Vern, el de la Sauleda, el de l’Omeda 1, que pertany al municipi de Santa Eugènia de Berga, el de l’Omeda 2, el del Llopart, situat al costat de la casa del Llopart, que va ser la seu del comandament del cos d’aviació de l’aeròdrom, i el d’Estat Major, de característiques antiaèries, que s’utilitzava per desplaçar-se amb seguretat des de la seu del comandament fins a la pista d’aterratge.
Un altre dels punts de l’itinerari és la Caseta d’Aguait, situada a l’antiga carretera de Calldetenes a Vilalleons, construïda de pedra, coberta amb dues grans lloses. La ruta també recull un polvorí, construït amb formigó, amb una galeria central de 22 metres de longitud i quatre laterals, on s’emmagatzemaven les bombes que transportaven els bombarders muntats als hangars del Casal i de la Carrera, aquest últim, un altre punt de la ruta, on es van muntar els bombarders Tupolev SB-2 “Katiuska” de fabricació russa.
A cada municipi s’instal·larà un plafó gran en un punt del recorregut, o s’informarà de les instal·lacions que es poden veure i d’una breu informació històrica de l’aeròdrom. El circuit recull només algunes de les instal·lacions, ja que “n’hi ha que estan apartades del camí, i d’altres són finques particulars”, diu Miquel Erra. És el cas de la casa de Saladeures, on hi havia un búnquer sota el jardí, on s’estava el president de la República, Manuel Azaña. “Ara falta netejar els accessos als refugis. No volem fer una explotació turística, però sí que es pugui visitar, és una manera de conservar-ho i evitar que es faci malbé”, diu Erra, que fins i tot es plantegen involucrar guies voluntaris a les visites grupals.