Nota de premsa del Museu Episcopal de Vic
El Museu Episcopal de Vic (MEV) exhibeix des d’aquest dimecres l’obra gòtica “Tríptic de l’Adoració dels Mags, l’Anunciació i el Camí del Calvari”.
L’obra, que s’exhibirà durant els pròxims 6 anys, data sobre el 1470. Fins ara mai s’havia exhibit públicament, ha estat cedida en dipòsit per un particular.
Aquest tríptic és la primera representació d’escola mallorquina que es pot veure el MEV i, segons Marc Sureda, conservador del MEV, “completa l’amplitud com des del museu podem tractar la pintura gòtica en la Corona d’Aragó”.
L’obra ha arribat al MEV amb bon estat de conservació.
El director del Museu, Josep Maria Riba, ha destacat el fet que els propietaris hagin escollit el MEV per cedir l’obra perquè demostra “el valor que es dóna al MEV des de fora de les òrbites més properes”.
Riba ha agraït al Cercle del MEV la seva col·laboració “en les despeses de transport i de neteja de l’obra” i ha destacat que abans d’acabar l’any el museu podria exhibir dues noves peces més.
El tríptic està format per tres taules, la central amb l’escena principal i les laterals que són en realitat dues portelles que es poden tancar.
La taula central conté, sota un arc conopial daurat, l’escena de l’adoració dels mags.
La cara interior de les portelles, també capçada amb arcs apuntats, mostra l’escena de l’Anunciació, amb l’arcàngel Gabriel a l’esquerra i la Mare de Déu en el moment de rebre l’Esperit Sant a la dreta.
A la part exterior de les portelles, que prescindeix dels daurats, es veu el Crist camí del Calvari, amb la creu al coll i conduït per un saló de barretina punxeguda.
La peça de dimensions moderades degué pertànyer a una capella o oratori particular.
Tot i l’existència d’algunes línies d’estudi, no s’ha pogut determinar qui és l’autor d’aquesta obra de l’escola mallorquina.
Aquesta s’ha d’atribuir a un mestre que, format en la tradició de la pintura gòtica mallorquina, va tenir contacte amb els treballs de Jaume Huguet, particularment amb el Retaule del Conestable de la capella de Santa Àgata, al Palau Reial Major de Barcelona, pintat el 1464.
És per això que el tríptic s’ha instal·lat a la sala 10 del MEV, prop de les obres de Jaume Huguet.
El Museu Episcopal de Vic (Barcelona) és un dels museus d’art medieval més important i ben condicionat d’Europa.
Destaca per les seves importants col·leccions d’obres mestres d’estils romànic i gòtic.
De l’època romànica destaca la col·lecció de pintura mural i sobre taula i l’escultura.
En gòtic destaca la seva col·lecció de pintura excepcional. El museu té un fons de 29.000 peces d’art catalogades.