Les Nits de Cinema Oriental de Vic són indissociables de les pel·lícules índies, en especial de les coloristes produccions de Bollywood. Però fins ara l’Índia no havia estat el país convidat al festival de cinema. Serà en aquesta edició, l’onzena, que comença dimarts i s’allarga fins diumenge, quan el país que més cinema produeix del món prendrà el protagonisme.
L’Índia aportarà 8 pel·lícules a l’oferta del festival, que en conjunt en projectarà 34, de les quals 18 participen en la secció oficial i aspiren al premi Gat de la Sort, que es concedeix per votació popular. Vic es confirma com el principal aparador del cinema asiàtic de l’Estat espanyol: 25 dels films que es projectaran són inèdits, 6 es podran veure per primera vegada a Europa i hi ha una premiere mundial, la coreana Somehow. “És un creixement considerable respecte a l’edició anterior”, explica Quim Crusellas, director del festival. Cada vegada són més les contractacions que es fan a Vic, on els exhibidors poden conèixer directament les últimes produccions. “Ens agradaria potenciar aquest mercat intern però de moment només són idees, el pressupost no pot créixer”, explica Crusellas. Les Nits de Cinema Oriental compten, principalment, amb el suport de l’Ajuntament de Vic i, entre els patrocinadors privats, aquest any s’hi ha afegit el de la càrnia Patel.
Les Nits de Cinema Oriental arrenquen dimarts al matí a l’espai ETC, que acull les matinals de sessions retrospectives sota el nom de Wild Wild East. A partir de les 4 de la tarda, i en doble sessió, el Cinema Vigatà acull les projeccions de la secció competitiva, que continuen a la nit a la Bassa dels Hermanos. La programació mostrarà que “malgrat que molta gent coneix el Bollywood, hi ha molta altra cinematografia”, diu el director del festival. Sense anar més lluny, dimarts es podrà veure Qissa, exemple del millor cinema indi de temàtica social, que aborda la qüestió del masclisme, i dimecres es projectarà Badlapur, un thriller contundent i de qualitat que es presenta com una de les sorpreses de la producció índia d’enguany. Films de Corea del Sud, Hong Kong, Japó, Xina, Malàisia i Tailàndia completen el ventall geogràfic de les Nits de Cinema Oriental. Els primers dies de festival també criden l’atenció la xinesa Uncle Victory, de Zhang Men, amb una crítica a la pèrdua del paradís socialista, o la japonesa Wood job!, de Shinobyu Yaguchi, una visió amb humor del xoc entre món rural i ciutat.