L’atreviment té premi. Si més no això és el que ha demostrat el jurat del Premi de Pintura que concedeix la Fundació Vila Casas, el més important de Catalunya en l’àmbit del mecenatge privat. Una arriscada proposta de Jordi Lafon, de Vic, es va endur aquest guardó ex aequo amb dues altres obres, de les artistes Sílvia Martínez Palou i Lídia Masllorens. Tots tres es repartiran els 12.000 euros amb què està dotat el premi i junts també faran una exposició, l’any vinent, al museu de Can Framis de Barcelona, un dels espais de la fundació.
Jordi Lafon s’havia presentat al certamen amb Agitadors, una obra que se situa en els límits d’allò que es pot considerar com a pintura. De fet, es tracta d’una composició realitzada amb bastonets de fusta utilitzats per barrejar la pintura. La major part, procedeixen del mateix taller de l’artista, “recollits durant 20 anys”, tot i que també n’hi ha de trobats. Els agitadors es disposen en forma de quadre, fixats directament sobre la paret i sense cap marc. Lafon defensa la reflexió que hi ha darrere d’aquest treball, tot i reconèixer que ha “tensat la corda” i que va arribar a témer que el jurat no la considerés “una broma”. Al contrari, l’artista parteix d’una reflexió “sobre com representar la pintura en aquests temps”. Lafon es qüestiona si la pintura “es representa sola” i arriba al repte de “pintar sense pintura”. És a dir, una recerca que el porta més enllà “de demostrar si sóc virtuós”.
Els objectes que utilitza tenen, a més, un pòsit de memòria sobre la seva pròpia activitat artística, d’alguna manera “suggereixen un relat propi” i representen l’artista. L’artista es mostrava agraït amb el jurat, que havia sabut intuir aquest discurs darrere de l’obra. En la votació final, segons va explicar la directora de la Fundació Vila Casas, Glòria Bosch, es va produir el triple empat entre finalistes. Tot i que el president de la fundació, Antoni Vila Casas, podia decidir una obra guanyadora, va preferir repartir el premi “perquè totes tres estaven al mateix nivell”.
A l’edició d’enguany del premi s’hi havien presentat 360 obres, de les quals se’n van seleccionar 25. Entre aquestes n’hi havia dues més d’osonenques: una pintura del centellenc David Casals i una ceràmica de Rosa Vila-Abadal i Jordi Marcet, de la sèrie Pells de natura, que han exposat recentment al Temple Romà de Vic. També hi havia una pintura de Josep Fossas, de Campdevànol.