QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

La Solitària deixarà la gestió de la sala de Can Patalarga de Manlleu

El col·lectiu artístic programava les exposicions de l’espai municipal des de fa vuit anys.

El 9 Nou
17/08/2015

L’exposició col·lectiva Jerarquia infernal, que aquests dies es pot veure a Can Patalarga, és la darrera que La Solitària portarà a terme en el local que ha gestionat durant els últims vuit anys. El col·lectiu artístic manlleuenc no es dissol però sí que deixarà d’ocupar-se de la programació de les exposicions de la sala municipal, un espai que s’ha obert sobretot a joves creadors.

Els membres de La Solitària consideren que el seu cicle ha arribat al final. Hi pesen diferents motius, com el fet que alguns no viuen ara a Manlleu i la poca renovació del col·lectiu. Ells mateixos s’ocupaven també de fer la vigilància al local tots els caps de setmana, quan obria al públic. “Veus que només estàs fent la gestió de la sala i no et queda temps per a res més”, explica Pol Robles, un dels integrants del col·lectiu. A partir d’ara, “col·laborarem si ens ho demanen, i potser continuarem fent les col·lectives”, explica Marc Tañà, un altre dels artistes del grup. La gestió de Can Patalarga tornarà a quedar en mans de l’Ajuntament, que ja està pensant en possibles alternatives. “Estem pensant com vincular Manlleu Galeria d’Art a la sala”, explica l’alcalde, Àlex Garrido. Aquest projecte va néixer l’any passat, vinculat a l’Ajuntament i a l’associació de botiguers MAB, i utilitza espais comercials buits per exhibir obres d’art. “Can Patalarga podria ser la seu d’aquest projecte per fer-lo més ambiciós”, diu Garrido.

En els últims anys, aquest espai municipal que es va rehabilitat l’any 1998 a través d’una escola taller ha acollit, amb puntual regularitat, una exposició cada mes. “No hem tingut cap mes tancat”, explica Pol Robles. Fins i tot actualment tenien programada la resta de l’any i part del 2016. “Com a espai públic, la nostra funció era intentar donar sortida a tothom”, afirmen. Can Patalarga ha acollit sobretot artistes joves, professionals o no, amb una gran varietat de llenguatges i registres. “Ens ho vàrem plantejar com una funció pública.” Si Can Puget –l’altra sala municipal– optava per propostes més clàssiques, Can Patalarga era un espai obert a l’experimentació, que incloïa també instal·lacions, videoart, concerts o projeccions de cinema. L’espai, amb parets de pedra, diferents racons i fins i tot un petit altell, tenia algunes limitacions, que els seus gestors miraven de convertir en atractius. Ara ja comencen a rebre reaccions de persones que lamenten la desaparició del col·lectiu, tot i que també admeten que no era del tot fàcil atreure públic. “I ens trobarem els típics que diran: ‘Ara plegueu, tant que molàveu?’”.

La col·lectiva de La Solitària ha escollit cada any un tema sobre el qual els artistes del grup han realitzat les seves creacions. Aquest any han estat els dimonis i éssers diabòlics els que han inspirat els participants en l’exposició “Jerarquia Infernal”. El títol deriva d’un curiós llibre, el Dictionnaire Infernal (1818), de l’escriptor francès Jacques Auguste Collin de Plancy. En aquest tractat, l’autor recollia amb tot luxe de detalls els noms dels diables, els seus poders i fins i tot la jerarquia que s’establia entre ells. Cada participant n’ha escollit un i n’ha fet la seva lectura artística. Pol Robles, Bibiana Gala, Alba Panadero, Edu Moyano, Roger Roca, Martina Tarabal, Jacob Cabezas, Albert Pratdesaba, Marc Tañà i Iraida Arcarons, són els artistes que han participat en la mostra amb escultura, dibuix, pintura, fotografia i una instal·lació.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 524 persones.