L’Ajuntament de Vic assumirà directament la gestió de La Central, que des de la creació d’aquest equipament havia estat en mans de la Fundació Embat Cultural. La decisió s’ha pres aquesta setmana, després d’haver-se fet pública a principis d’agost l’existència d’un forat en els comptes d’Embat Cultural atribuït a la gestió del seu director, Rossend Brugulat. La fundació es va constituir l’any 2005 amb la participació de l’Ajuntament de Vic, Òmnium Cultural i els Sagals d’Osona, i es va ampliar posteriorment amb la participació de la Penya Barcelonista Plana de Vic. Els quatre patrons de la fundació contribuiran a eixugar el “descobert”, tal com el qualifica el regidor de Cultura de Vic, Joan López, que puja en total a 68.000 euros. L’Ajuntament hi aportarà 40.000 euros, i les altres tres entitats 28.000 euros més.
La situació actual dels comptes i els canvis en la gestió de La Central es van explicar dimarts als portaveus de tots els grups polítics de l’Ajuntament, en una reunió que va presidir Josep M. Vila d’Abadal. L’alcalde de Vic, president de la Fundació Embat Cultural, havia delegat aquesta competència en el regidor de Cultura, Joan López, però en aquesta ocasió va voler transmetre la confiança que ell mateix es posava al capdavant per reconduir la situació. Segons alguns dels assistents a la reunió, el regidor Joan López pràcticament no va prendre la paraula i el debat es va fer “amb franquesa”. Prèviament, divendres de la setmana passada, el Patronat d’Embat Cultural havia donat el vistiplau a aquest acord, que López ha gestat durant el mes d’agost.
La Central serà gestionada a partir d’ara des de la Regidoria de Cultura i del manteniment de l’edifici se’n faran càrrec els Serveis Generals, com ja es va amb els centres cívics, l’Orfeó Vigatà o l’espai ETC. El model d’aquest, on conviuen tres entitats (Cineclub, Ventall Teatre i Associació de Veïns del Remei), és el que servirà de patró a La Central. “L’Ajuntament signarà conveni amb Òmnium, els Sagals i la Penya Barcelonista per a la cessió dels espais”, diu López. La responsabilitat tècnica serà del coordinador de Centres Cívics, Joan Carles Aumatell. A diferència de com s’havia portat fins ara, “no hi haurà una persona totes les hores perquè no hi ha prou activitat”, diu López, i s’hi desplaçarà personal de l’Ajuntament quan sigui necessari. El regidor assegura que, malgrat tot, la voluntat de l’Ajuntament és que La Central “continuï complint el paper de referent de la cultura popular a la ciutat”.
La Fundació Embat continuarà existint, almenys de moment. La possibilitat de dissoldre-la s’ha considerat, però per ara es mantindrà almenys fins que “es restableixi econòmicament”, diu López. Pel regidor de Cultura, aquest és un repte “gairebé d’ordre ètic”. L’advocat Joaquim Badia, especialista en fundacions i membre del Patronat de L’Atlàntida, assessorarà Embat Cultural en aquest procés. El Patronat es reformarà també per donar entrada a l’oposició, que en aquest cas hi serà representada per la regidora socialista Mari Moyano.