El Mercat de Música Viva de Vic (MMVV) incorporarà un gerent a la seva direcció, d’acord amb una proposta formulada per la Generalitat i acceptada per l’Ajuntament de Vic. El nou organigrama es concretarà en el conveni que signaran d’aquí a poc les dues institucions organitzadores, en substitució del contracte programa que va acabar la vigència el setembre passat.
El nou gerent haurà de “donar una visió estratègica del MMVV” i marcar-ne el full de ruta, segons Albert Bardolet, responsable de l’Àrea de Música de l’Institut Català d’Empreses Culturals (ICEC). Aquest organisme, que depèn del Departament de Cultura de la Generalitat, vol valorar “el retorn del MMVV, des del punt de vista social i, sobretot, econòmic: quina part de mercat es fa, quin volum de contractacions…”.
Algunes d’aquestes dades ja existeixen, però “cal llegir-les”, diu Albert Bardolet. Redactar un pla estratègic o buscar nous patrocinadors seran altres de les seves feines: “Creiem que se’n pot treure més profit, de l’esponsorització”. L’aportació privada més important que rep el MMVV actualment és la de S.A. Damm, que hi promociona la cervesa Estrella.
Des de l’Ajuntament de Vic, hi ha prudència sobre una decisió que ha vingut “condicionada” per la Generalitat, en paraules de Montse Rovira, regidora de Fires, Mercats i Esports. “N’estem parlant, ho han proposat perquè creuen que una gerència externa pot millorar el MMVV”, afirma. Fins ara, les tasques de gerència les havia assumit l’Institut Municipal de Promoció Econòmica (ImpeVic), recentment dissolt.
El sou del nou gerent sortirà del pressupost del MMVV, tot i que aquest serà més reduït que l’any passat: l’Ajuntament de Vic hi destinarà 100.000 euros, mentre que l’aportació de l’ICEC no està confirmada però ja és segur que hi haurà una nova retallada, i es reduirà en un 8% respecte als 495.000 euros que hi va posar l’any passat. La contractació del gerent la farà, formalment, l’Ajuntament de Vic, que estudia la fórmula més adient per portar-lo a terme. L’opció més possible és un concurs públic, però no es descarta tampoc una contractació negociada: “N’estem parlant amb la secretaria”, afirma Montse Rovira. La nova gerència es considera una prova, revisable al cap d’un any per avaluar-ne el rendiment.
Tots aquests aspectes quedaran recollits en el conveni, que es ratificarà d’aquí “a dues o tres setmanes”.
El compromís de la Generalitat amb el MMVV serà per a tres anys, però l’aportació econòmica que hi constarà serà només la del 2012, davant de la impossibilitat de fer previsions a més llarg termini. “Estudiem la fórmula jurídica que permeti revisar-la cada any”, diu Bardolet.
Mentre està en marxa aquest procés, la preparació del MMVV de 2012 ja està en marxa. “Estem treballant amb la direcció artística i l’actual gerent de Fires”, diu Montse Rovira. Recentment, Oriol Roca, membre de l’equip de direcció artística del MMVV, ha assistit a l’Eurosonic Noordeslag 2012, a Groningen (Holanda), per veure en directe grups susceptibles de formar part de la programació d’enguany i establir acords amb altres agents musicals.
Albert Ganduxé, el candidat més ben posicionat
El nom d’Albert Ganduxé és un dels més ben situats per ocupar el càrrec de nova creació de gerent del MMVV. Albert Ganduxé havia estat des de l’any 2008 el director general de la Fundació Privada de Sitges – Festival Internacional de Cinema de Catalunya, càrrec que va deixar l’any passat. En aquell moment, es va destacar la seva “gran experiència en la creació i el desenvolupament d’organitzacions multiculturals complexes”.
Ganduxé consta també com a director sènior de l’empresa G China Investment Co. Ltd, que dedica la seva activitat a la inversió i desenvolupament de projectes en el país asiàtic. L’Ajuntament de Vic ha precisat únicament que “si hi ha concurs, tant pot ser ell com una altra persona”.
Polèmica amb l’oposició en el ple de dilluns
El tema del nou gerent també va sortir en el ple de l’Ajuntament de Vic de dilluns. Segons l’alcalde, Josep Maria Vila d’Abadal, el MMVV és un dels moments “més importants de la ciutat” i és un dels mercats que “ens promociona més com a vigatans per situar-nos al màxim nivell”. El batlle va explicar que el MMVV ja és “una gran eina” de promoció que està consolidada al país, “però cal continuar treballar per consolidar “la nostra indústria de la música” i, per tant, s’ha de promocionar”. L’objectiu, doncs, segons ha explicat Vila d’Abadal, és consolidar “un molt bon mercat en què hi ve molta gent i aconseguir molta presència al món i a Europa”. L’ICIC també pensa que cal consolidar el mercat i per això va proposar la figura d’un gerent “perquè hi doni una visió més internacional i es consolidi com a referència”.
Sense nombrar-ne el nom, Vila d’Abadal va explicar que la Generalitat ha proposat “una persona que té al currículum l’experiència de tirar endavant i revitalitzar el Festival de Sitges i que va salvar els problemes d’internacionalització i de reconeixement que patia el certamen”. Albert Ganduxé va ser des del 2008 i fins l’any passat el director general de la Fundació Privada de Sitges del Festival Internacional de Cinema de Catalunya.
Els grups municipals de PxC, la CUP i PSC van criticar que “en èpoques de retallades”, s’hagi optat per crear una figura que no existia per tirar endavant el MMVV. Des de la CUP, la seva portaveu, Georgia Rieradevall, va assenyalar que ja hi ha quatre persones “entre gerents i directius” al capdavant del mercat i, per tant, “potser no caldria incorporar una nova persona i que, a sobre, hem de pagar nosaltres”.
Vila d’Abadal va destacar que l’ICIC “no ha imposat res”, sinó que la proposta de la Generalitat ha estat “acceptada” per l’equip de Govern perquè “creiem que pot ajudar a analitzar bé el sistema intern del mercat i potenciar-lo a nivell internacional”. “Creiem que és una bona peça que s’afegirà a aquest engranatge”, va afegir.