Amb la Sala Ramon Mon-tanyà totalment plena per escoltar El Messies de Händel, L’Atlàntida de Vic va tancar el diumenge 21 el quart cicle de Grans Concerts.
Les quatre actuacions que s’han fet des de l’octubre han registrat una ocupació mitjana del 84% de públic, amb un total de 1.991 espectadors i, per primera vegada, 68 abonats.
La xifra se situa a la franja alta de les mitjanes de temporades anteriors, que han oscil·lat entre el 76% i el 77% de les temporades 2011-2012 i 2013-2014, al 85% de l’any passat.
Després dels inicis, en què els Grans Concerts s’allargaven fins la primavera, s’ha optat per concentrar-los en els tres primers mesos, i la fórmula es considera “adequada”, segons Lluís Vila d’Abadal, director de la Fundació L’Atlàntida. La temporada de clàssica es divideix en tres blocs: el primer amb els Grans Concerts, el segon amb el Festival BBVA de Música Religiosa –pels volts de Setmana Santa– i el tercer amb el Cicle Clàssica Jove.
Els Grans Concerts van néixer amb l’objectiu de portar a L’Atlàntida figures rellevants de la música clàssica, que atraguessin públic osonenc i de fora de la comarca.
En aquest quart cicle ha estat René Jacobs, mundialment reconegut com un dels grans especialistes en el repertori de Johann Sebastian Bach, que va dirigir a L’Atlàntida la Helsinki Baroque Orchestra. La presència internacional es completava amb el violinista rus Mikhail Ovrustky, que va tocar a L’Atlàntida per segona vegada. També és busquen “joves promeses de casa”, com el pianista Ignasi Cambra, i una obra coneguda del gran públic, El Messies.
“El públic de fora continua venint i augmenta”, explica Vila d’Abadal. El concert que més en va atreure va ser el de René Jacobs, que no actuava en cap altre auditori de Catalunya. “Va venir gent del Bages, del Vallès i de Barcelona alguns”.
També s’ha començat a captar públic escolar amb xerrades prèvies als concerts i preus especials. L’experiència s’ha dut a terme amb El Messies a Sant Miquel i l’Escorial, “i està oberta a tots els centres”.
Els Grans Concerts han portat a l’escenari de L’Atlàntida figures del nivell de The King’s Consort, el Collegium Vocale Gent dirigit per Philippe Herrewegue, el Quartet Casals, l’Orquestra Filharmònica de Rheinland-Pfalz, la soprano Montserrat Caballé i els pianistes Maria Joao Pires o Alexei Volodin, sense oblidar que la soprano Julia Lezhneva va haver de suspendre el concert programat per malaltia.
El patrocini de la Fundació Puig-Porret ajuda a finançar uns catxets que d’altra manera no es podria permetre L’Atlàntida. “I s’aprofiten ocasions, sobretot si hi ha gires, no podem jugar a primera divisió com el Palau o l’Auditori però ja comencem a ser coneguts per crítics i aficionats”, explica Vila d’Abadal. I pels artistes que, com Philippe Herrewegue, han lloat l’acústica de la sala i han expressat la intenció de tornar.