L’Orquestra de Cambra de L’Atlàntida no farà cap més concert aquesta temporada mentre es replanteja el seu futur. La formació que dirigeix Jordi Mora –nascuda l’any 1996 com a Orquestra de Cambra de Vic– es veu afectada per les retallades en el pressupost de L’Atlàntida, que l’any 2012 seran d’un 16% respecte a l’any passat. Durant la temporada, l’orquestra acostumava a oferir tres actuacions, però aquesta vegada només n’haurà fet una: el concert de diumenge passat a l’Auditori Joaquim Maideu, en què va interpretar Les quatre estacions de Vivaldi.
Oficialment, l’orquestra fa només “una parada” que no ha de comprometre la seva continuïtat. “No hi ha cap intenció de matar-la, només hem obert un parèntesi per reflexionar sobre el seu paper”, explica Lluís Vila d’Abadal, director de la Fundació L’Atlàntida. La mesura forma part dels ajustaments que s’han de fer en el pressupost. Aquest any, s’ha calculat que el cost de l’Orquestra de Cambra de L’Atlàntida ha estat de 47.000 euros, dels quals només se’n recuperaran uns 10.000 amb les entrades dels tres concerts que ha ofert. Per fer-ho més explícit, Vila d’Abadal posa de relleu que aquesta quantitat equival gairebé a la meitat de la tisorada que haurà d’aplicar en el pressupost de l’any que ve (95.000 euros). “Em dol, però em toca prendre aquestes decisions”, afirma.
Aquests dies, s’està parlant amb totes les parts implicades per decidir quin ha de ser el futur de l’orquestra. En el debat intern, hi prenen part l’Escola de Música i Conservatori de Vic, el director Jordi Mora i alguns dels músics més veterans. L’opció més possible és recuperar l’esperit educatiu amb què va néixer, és a dir, una orquestra formada sobretot pels alumnes del Conservatori de Vic. Convertir-la en una orquestra professional és molt més difícil: per accedir a subvencions de la Generalitat s’ha de garantir un mínim de 10 concerts a l’any i, a més, hi ha una bona competència d’orquestres semblants en altres ciutats (Girona, Granollers, el Vendrell…). “En canvi, el perfil pedagògic sembla una bona línia de futur”, diu Vila d’Abadal.
Des del seu inici, l’Orquestra de Cambra s’ha anat marcant objectius musicalment més ambiciosos. Un dels moments culminants de la seva trajectòria es va produir el desembre de 2006, quan va interpretar l’oratori La Creació de Haydn al recinte firal del Sucre. Jordi Mora també havia iniciat el projecte “La Catedral de les Cantates”, que consistia a interpretar totes les 250 cantates de Johann Sebastian Bach en una sèrie de concerts que al ritme de tres peces per concert duraria més de 80 anys. La interpretació d’aquestes peces requeria sovint la participació de solistes o cantants per reforçar l’orquestra, circumstància que encaria el pressupost. En època de vaques grasses, la despesa es podia assumir. Ara “ha arribat un moment que era insostenible”, asseguren fonts de la Fundació L’Atlàntida.