Una producció representativa del nou cinema de Taiwan, el país convidat d’enguany, inaugura aquest dimarts la desena edició del Festival Nits de Cinema Oriental de Vic.
The soul of bread, una pel·lícula que barreja humor, amor i gastronomia dirigida per Sean Kao i Lin Cun-Yang, s’estrena en première europea amb bones referències prèvies de la crítica i és un dels millors exemples que el cinema asiàtic contemporani està molt lluny dels tòpics de les pel·lícules d’arts marcials.
En deu anys, Vic s’ha convertit en un dels millors aparadors europeus per comprovar-ho. No en va, l’any passat ja s’hi va involucrar l’oficina comercial de Hong Kong i enguany ho fa el govern de Taiwan, un dels patrocinadors del festival.
Fins diumenge, es projectaran 35 pel·lícules, de les quals 18 participen en la secció competitiva. La resta es reparteixen entre la retrospectiva Taiwan Excellence, amb el millor cinema taiwanès, les sessions infantils o també nits especials, com la que es dedicarà divendres a les Filipines, país present per primera vegada en la mostra.
Les sessions es reparteixen entre l’espai ETC, el cinema Vigatà i la Bassa dels Hermanos, escenari tradicional de les Nits de Cinema Oriental on es combinen les projeccions amb els sopars de gastronomia oriental.
De la programació del festival en destaquen films com The rocket, de Kim Mordaunt, en première a l’Estat espanyol. La pel·lícula va ser premiada als festivals de Berlín i Tribeca (Manhattan, NY) i ambientada a Laos, on un nen participa en un concurs de coets per demostrar la seva vàlua davant d’una societat que el rebutja.
També hi ha la taiwanesa GF*BF, una història generacional i de protesta dirigida per la nova promesa Yang Ya-Che, que serà convidat al festival. I també To my dear granny, també taiwanesa i dirigida per Arthur Chu, una poètica història de relació entre generacions.
“Intentem una combinació equilibrada de pel·lícules lloades per la crítica i altres de comercials”, explica el director del festival, Quim Crusellas.
Entre el segon grup, hi ha comèdies com Lost in Thailand, el western xinès An inaccureta memoir o Joyful reunion, la segona part de Menjar, beure, estimar, el film d’Ang Lee, el director oscaritzat que més ha contribuït a difondre el cinema taiwanès.
En la programació hi ha quatre estrenes internacionals i, com a mínim, són pel·lícules que mai s’han vist a l’Estat espanyol. “Ara ja són les productores que ens ofereixen per donar-les a conèixer”, explica Quim Crusellas.
I tot plegat sense que hi hagi un premi en metàl·lic: la pel·lícula guanyadora s’endurà només la figura del Gat de la Sort, que es concedeix per votació popular entre el públic assistent al festival.