QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Tosirians i vigatans

Una delegació de 230 veïns de Torredonjimeno, a Jaén, va visitar Vic aquest dissabte. Era la tornada de la visita que els vigatans van fer-hi a l’abril passat. Música, trobades, exposicions i contactes amb la UVic van omplir una carregada agenda. [Vídeo a l’interior].

El 9 Nou
30/03/2011

“Ha sigut molt emocionant”, comentaven dues dones sortint dissabte de L’Atlàntida de Vic. Es tancava l’acte central de la visita d’una delegació de 230 veïns de la ciutat germana de Torrendonjimeno (Jaén), que havia omplert de gom a gom la sala gran del complex cultural.

Abans de les actuacions musicals del Cor de Noies del Conservatori de Vic i del Coro Verde de Torredonjimeno, els alcaldes de les dues ciutats, el convidat, Cosme Moreno, i l’amfitrió, Josep Maria Vila d’Abadal, havien elogiat mútuament la cohesió aconseguida amb l’arribada a Vic durant els anys 1950 i 1970 de persones d’Andalusia i especialment de Torredonjimeno.

El 1960, un 5% de la població de Vic procedia d’aquesta població que actualment té uns 15.000 habitants. Això va fer que vigatans d’origen andalús es retrobessin amb familiars i coneguts que formaven part de l’expedició.

Aquesta circumstància va generar escenes de gran alegria. “Som dues cultures diferents –la catalana i l’andalusa– que hem estat capaces d’adaptar-nos”, sintetitzava Moreno, que va coincidir amb Vila d’Abadal que les migracions demostren que “els pobles han avançat i poden avançar junts”.

L’alcalde de Vic va rebre una reproducció del Tesoro Visigodo de la població andalusa, mentre que la delegació andalusa es va emportar una reproducció del capgròs del Merma.

En l’acte central es va projectar un documental sobre l’emigració de Torredonjimeno, signat pel fotògraf Sergi Càmara i la periodista Eli Pinyol, i la tarda es va completar amb les actuacions musicals.

La visita de la delegació de Torredonjimeno va tenir una agenda molt carregada. Al matí, la delegació andalusa va ser rebuda a la Sala de la Columna de l’Ajuntament de Vic. Posteriorment es va fer una reunió a la Universitat de Vic. L’objectiu passa per establir col·laboracions entre la institució osonenca i la Universitat de Jaén.

Al migdia es va fer un dinar a l’Orfeó i diferents actuacions musicals pels carrers de Vic. També es va inaugurar l’exposició “Immigrants. Emigrantes” al centre cívic de Can Pau Raba. Aquesta exposició ja es va poder veure fa uns mesos a Torrendojimeno. La jornada va acabar amb sopar popular amb actuacions musicals al recinte firal del Sucre.

La visita era el retorn a l’estada que la delegació vigatana va fer el passat mes d’abril a Andalusia.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 808 persones.