EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Una ‘Laura’ amb mirada nova

La compositora tonenca Helena Cánovas estrena a L’Atlàntida una obra basada en ‘Laura a la ciutat dels sants’


17/12/2022
Vic

La compositora Helena Cánovas (To-na, 1994) estrena aquest dissabte a Vic l’obra Laura. La clàssica novel·la Laura a la ciutat dels sants de Miquel Llor és revisitada des d’una òptica radicalment actual, que combina amb llibertat el text original i els de la mateixa autora, i la música de diferents sonoritats i referències. Una mostra del talent d’aquesta jove creadora, a qui L’Atlàntida li va fer l’encàrrec, dins del cicle Grans Concerts.

Helena Cánovas forma part de les generacions que van tenir com a lectura d’ESO la novel·la Laura a la ciutat dels sants. Al cap de més de deu anys, recordava que “no va ser una experiència especialment de plaer, sinó més aviat gris”. Quan L’Atlàntida va encarregar una obra a la jove compositora tonenca, va pensar a tornar-hi. Primer, perquè intenta en la seva obra parlar de personatges femenins. I segon, per les ganes “de tornar a llegir-la, de donar-li una nova oportunitat, de crear un espai diferent per a ella”.

D’aquí ha sortit Laura, l’obra que aquest divendres estrenarà a la sala gran de L’Atlàntida. Una composició de poc més d’una hora de durada en què el text de Miquel Llor conviurà amb els de creació pròpia i una música en què també conviuran diverses sonoritats i referències d’èpoques. L’obra es divideix en quatre parts, a partir d’elements que l’autora considera significatius dins de la novel·la i que “avui són actuals”. Primer la casa, la Laura que ve de Barcelona i vol tenir una llar. Després el piano, l’espai on la Laura podria tenir tranquil·litat i veu pròpia, i que els altres consideren soroll (“ni tan sols això li permeten”). En tercer lloc aquest ell que poden ser els dos homes que marquen la seva vida a Comarquinal –en Tomàs i en Pere– sense que trobi felicitat en cap. “La idea falsa de la mitja taronja, que sense aquest ell no som res”. I finalment, la ciutat “com si fos un personatge antagonista que l’observa i la critica”. Però és un escenari, “i ens la podem fer nostra”.

Helena Cánovas combina amb total llibertat sonoritats acústiques i electròniques, clàssiques i contemporànies. Guitarra i baix acústics o elèctrics piano i teclats… i també introdueix en l’obra cançons de les quals fa la seva pròpia lectura. A l’escena inicial, per exemple, s’hi podrà reconèixer la Cançó de comiat d’Eduard Toldrà, però més endavant Perra de Rigoberta Bandini. I també un conegut lied de Schubert, i un tema de Núria Graham. “El llenguatge de la cantant serà més clàssic, però la mescla instrumental meva s’acosta més a allò experimental.” Mons diferents que conviuen i que “poden conviure bé”. Tradició i contemporaneïtat. Trencar esquemes de sacralització. I acabar potser fent un collage que en la descripció pot semblar que vol integrar molts elements “però que per a mi té tot el sentit del món”, diu Cánovas. Fins ara, era en el seu cap. Dissabte, a les orelles de tothom.

UN GRUP DE MÚSICS REUNITS PER A L’OCASIÓ

Helena Cánovas ha reunit per a aquest projecte músics amb qui ella havia treballat individualment, però que mai no havien coincidit com a grup: Álex Tentor (guitarra), Adriana Aranda (veu), Carla González Ferrer (baix i contrabaix), Nina Sunyer (viola), Luis Azcona (percussió) i Itziar Viloria (teclats). Aquesta setmana han estat fent els assajos a l’Auditori Joaquim Maideu de L’Atlàntida.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't