La prova de referència de l’univers offroad arriba ja a la 45a edició i per quart any consecutiu es disputarà a l’Aràbia Saudita. Amb l’absència de Nani Roma per decisió tècnica del seu equip, enguany els representants de la comarca d’Osona al Dakar són cinc i estan encapçalats per Gerard Farrés, que d’entrada és el que té més opcions de guanyar. Laia Sanz, Marc Solà, Joan Font i Rosa Romero, però, també són ambiciosos i tots es marquen quedar entre els quinze o vint primers de les seves respectives categories.
En la que serà la seva setzena participació a la prova i després d’haver estat segon l’any passat deixant-se avançar pel seu cap de files al South Racing Can-am, Austin Jones, el pilot d’Olost afincat a Manlleu sortirà a buscar la victòria en la categoria T4 de vehicles lleugers. “Ha estat bonic perquè l’any passat vaig complir amb el que havíem pactat i ara em deixen tornar a córrer i sense ordres d’equip. L’objectiu és guanyar i veurem què passa”, confessa Farrés, que repetirà amb el melillenc Diego Ortega de copilot. “Tots dos hi arribem bé perquè vam competir al Ral·li d’Andalusia. Físicament estem bé i mentalment ens hem preparat”, afirma. En el cinquè Dakar en bugui, el manlleuenc té clar que “estem en una categoria amb molts pilots joves i on hi haurà molta igualtat perquè la mecànica és la mateixa. Per tant, haurem de pensar tàcticament i gaudir d’aquest joc”.
Entre aquests rivals de Farrés hi haurà Rosa Romero, que tornarà a fer de copilot de Pedro Peñate, amb qui formarà l’equip Th-Trucks Canarias Team. “Hem passat un any molt complicat a nivell personal i fins al setembre no em vaig plantejar si hi tornava. Tot ha anat bé i quan en Pedro em va trucar em va fer molta il·lusió perquè condueix molt bé i ens entenem molt”, comparteix. Afectats per un problema al filtre del dipòsit que els va fer arribar de nit cada etapa de l’edició passada, enguany la parella té Can-am nou i ha compartit formació de mecànica. “Estem més preparats i no sé si és molt ambiciós dir que podem quedar dels 15 primers però ho volem intentar”, diu. Per a Romero aquesta serà la desena vegada al Dakar. Les set primeres van ser en moto i aquesta serà la tercera en un bugui. “He vist que m’agrada compartir l’experiència amb algú altre, perquè amb moto vas sol, i també m’agrada la navegació perquè cada dia hi aprens. Per seguretat tampoc té res a veure, així que estic molt contenta amb el canvi perquè vaig més tranquil·la que amb la moto”, confessa. https://mostbet-games.net/cs/
Qui també és una autèntica veterana de la prova és la pilot resident a Seva Laia Sanz, que afronta la seva tretzena participació i segona en cotxes al raid amb fama de ser el més dur i difícil del planeta. Ella buscarà millorar el 23è lloc del 2022 al volant del seu bugui 4×2 V8 del constructor sud-africà Century i preparat per l’equip de competició Astara. “L’any passat era el primer en cotxe i l’objectiu era aprendre. Ara hem fet un pas endavant amb vehicle i equip i l’objectiu ha de ser estar més endavant. Crec que ho podem fer bé amb l’experiència dels dos anys amb quatre rodes”, assegura. “És difícil dir un resultat. Hi ha molt nivell de cotxes, i molts T1+, però intentarem estar entre els 15 primers”, diu. La pilot, que ha acabat 11 edicions consecutives en motos i una en cotxes –xifres que cap altre participant ha superat a l’Estat espanyol i molt pocs a escala mundial–, estarà acompanyada novament per l’italià Maurizio Gerini com a copilot. “Tots dos tenim més experiència i vam aprendre dels errors. Ningú neix ensenyat i veníem de les motos. Ara ho afrontem amb més calma”, explica la 20 vegades campiona del món.
Dins aquest mateix equip Astara hi ha el vigatà Marc Solà, que fa el salt als cotxes com a copilot de l’exmotorista Carlos Checa. “Jo era fan seu des de petit i estem en un gran equip. Venim tots dos de la moto i parlem el mateix idioma. Tot plegat em motiva molt”, valora Solà, que prendrà la sortida del Dakar per vuitena vegada –en va fer quatre amb moto i tres en bugui com a copilot de Santi Navarro a l’FN Speed–. “És el que volia des de sempre, créixer i agafar experiència. En Santi em va animar a acceptar la proposta i li estic molt agraït per tot”, diu. Conscient que disposen d’un bon vehicle, el de Vic no amaga que “tenim ganes d’acabar al més endavant possible, però hi ha molts equips oficials i pilots que porten molts anys junts. Ens agradaria estar entre els 20 primers, però fins que no es vagi estirant la cursa no sabrem si podrem”.
A banda de les categories T4 i T2, també hi haurà un osonenc competint a la T3 i aquest serà Joan Font, que viurà el seu cinquè Dakar després d’un any d’absència i ho farà amb el debutant Themis López com a copilot dins l’FN Speed. “L’èxit principal per a un pilot privat és ser a la llista d’inscrits. És una carrera dura i difícil i fer un pronòstic és complicat perquè és una aventura molt llarga, on segurament hauré d’ajudar companys. Ser entre els 10 o 15 primers que lluitaran per la victòria seria tota una fita”, assegura.
Tots cinc competiran al costat de 360 vehicles més al llarg de 15 jornades –inclosa la pròleg d’aquest dissabte–, amb un total de 8.549 quilòmetres, dels quals 4.706 seran cronometrats. Són dues jornades més i també més quilòmetres que l’any passat, amb una travessa de quatre dies per la regió desèrtica de l’Empty Quarter, per acabar creuant l’Aràbia Saudita de mar a mar i arribar a la meta de Dammam el 15 de gener.
{{ comment.text }}