A quinze dies de marxar cap a l’Aràbia Saudita és moment de valorar en quin punt s’arriba a la 42a edició del Dakar i quines són les fites que es marquen els participants. Entre els de la comarca d’Osona Gerard Farrés, que buscarà la victòria en Side by Side, i Laia Sanz, que vol repetir Top 10 en motos, són dels més ambiciosos. I no els falten motius per ser-ho.
Integrat un any més en l’equip oficial Monster Energy Can-Am, Farrés intentarà en el seu tretzè Dakar fer un pas més després que l’any passat, quan va decidir canviar les dues per les quatre rodes, ja va ser segon. Ell i el seu nou copilot, Armand Monleón, acumulen un total de 16 Dakars entre tots dos i destaquen que “parlem el mateix idioma perquè tots dos venim de la moto”. La bona sintonia dins el vehicle sumada al bagatge que han acumulat a la Baja Espanya, el Panáfrica Rally, el Ral·li del Marroc i la Baja 1.000 els fa ser optimistes. “Hem fet bones curses i estem en una bona estructura. Si no tenim problemes mecànics podem guanyar”, afirma el de Manlleu. A més a més, també creu que el canvi de país i normes el pot beneficiar. “Hi haurà més navegació i està tot inexplorat. És aquí on jo puc treure més avantatge al treballar a l’estil africà. Tornar als orígens m’agrada perquè ningú sap què passarà. Crec que serà un Dakar més exigent per això i perquè els quilòmetres diaris seran molts i això s’ha de saber gestionar”, assegura. Farrés també reconeix que ha guanyat experiència amb el buggy i que això fa que cada vegada “em cansi menys perquè m’hi vaig trobant més còmode”.
En bones sensacions i expectatives altes per a l’edició d’enguany al manlleuenc el segueix Laia Sanz, que viurà el seu desè Dakar. Una xifra rodona per a la pilot resident a Seva, a qui li agradaria que l’aniversari coincidís també amb un Top 10 a la classificació general final. I és que des que va trencar la barrera del desè lloc d’una dona el 2015, superar aquesta marca s’ha convertit en el seu gran objectiu, si bé prefereix ser moderada abans de marxar i marcar-se com a primera fita poder acabar la prova per desena vegada consecutiva. “Se’m fa difícil fer un pronòstic del resultat, perquè ens espera un Dakar molt desconegut per a tots. Segurament serà l’any amb més nivell. Hi ha moltes marques i molts pilots top, amb una nova generació que està pressionant molt”, explica. És per això que diu que quan veu la llista d’inscrits se li fa una mica més difícil pensar que pugui estar entre els 15 primers, tot i que reconeix que això li passa una mica cada any. “En velocitat pura no puc lluitar contra molts pilots, però si ens trobem un Dakar llarg, amb navegació, en el qual passen coses, i faig un plantejament intel·ligent, puc aprofitar per tornar a estar en el Top 15 i qui sap si més endavant. M’agradaria fer un bon resultat”, afirma.
La pilot de Soficat Xerox ha pogut recuperar aquest any el seu to físic després de superar les seqüeles de la Febre Q combinada amb el virus d’Epstein-Barr que la van deixar fora de combat durant bona part del 2018 i que van fer perillar la seva participació al Dakar del 2019, encara que va acabar en una destacada dotzena posició. “No vull ni recordar com estava fa un any. Va ser el pitjor moment no només de la meva carrera, sinó també de la meva vida. No valorem la salut que tenim fins que ens passa alguna cosa”, assegura.
Farrés i Sanz encapçalen juntament amb Nani Roma (Borgward) l’expedició osonenca d’enguany, on també hi haurà Joan Font (FN Speed Team), que en la seva tercera participació al Dakar s’estrena portant un cotxe, un Toyota Land Cruiser de la categoria T2; Jaume Aregall (Toyota), que tornarà a fer de copilot del cotxe de Jesús Calleja; Marc Solà (FN Speed), que deixa la moto i farà de copilot del buggy de Santi Navarro; Marc Torres (Team Petronas De Rooy Iveco), el mecànic del camió d’Albert Llovera, i Xavier Domènech (KH7 Epsilon), que per segon any consecutiu serà el tercer integrant del camió de Jordi Juvanteny i José Luis Criado. Tots ells prendran la sortida el diumenge 5 de gener a la ciutat de Jeddah del primer Dakar a l’Aràbia Saudita, on es convertiran en els protagonistes de la nova pàgina de la història del raid més dur del món que s’escriurà al país més extens de l’Orient Mitjà.
Ambaixadora de GasGas

La millor pilot femenina de la història del Dakar va fer la seva presentació dilluns en un hotel de Barcelona, on es va fotografiar per primera vegada amb la moto i la roba de GasGas. Després de cinc temporades amb el KTM Factory Racing, amb el qual va guanyar dos campionats del món d’enduro (2015 i 2016), va ser vuitena al Ral·li del Marroc (2017) i va disputar quatre Dakars, s’inscriu amb la marca catalana tot i que tornarà a portar una moto oficial de la marca austríaca. “És un gran canvi. GasGas ha entrat a formar part del grup KTM i per mi és un honor que m’hagin escollit per ser l’ambaixadora de la marca. És una etapa il·lusionant per mi i crec que en un futur em pot aportar projectes molt interessants”, explicava.
Entre amics a la Codina
El circuit de la Codina va ser el lloc escollit per Gerard Farrés per fer la presentació del Dakar 2020 aquest dijous. A banda del seu copilot, Armand Monleón, Farrés es va fer acompanyar per bons amics del motor com Carlos Checa, Xevi Pons, Marc Solà o Joan Font i va oferir un codriving a tota la premsa. L’objectiu era apropar als periodistes, encara que només fos durant uns minuts, les sensacions que ell i Monleón tindran durant una mitjana de 14 hores al dia. El vehicle, el Can-Am Maverick retocat per South Racing, ha estat sotmès a algunes modificacions al xassís per tal que tingui més estabilitat a alta velocitat. A l’equip, Farrés continuarà acompanyat per Casey Currie i Reinaldo Varela.