El 31 d’octubre de 2024 va ser un dia històric. A la UE Vic, classificat per a l’eliminatòria prèvia –i superada– de la Copa del Rei com a equip amb millor coeficient de la Lliga Elit, li havia tocat la grossa: rebre a l’Hipòlit Planàs el millor equip possible de Primera Divisió que ja s’incorporava a la primera ronda de la competició: l’Atlètic de Madrid.
Un any després, recordant aquella jornada i tot el que la va envoltar, el president del club, Ignasi Puig, ha recollit l’experiència en un relat que reviu algunes de les interioritats i que es pot veure sencer en una pàgina específica dins d’EL9NOU.CAT. Alguns apunts de coses que explica:
L’ESPIA Abans de rebre l’Atlètic, la UE Vic va haver de superar una eliminatòria prèvia contra l’Sporting de Maó a Menorca. L’entrenador de porters, Jordi Portet, hi va anar expressament a gravar un partit de lliga per poder-lo estudiar. Al final els en va fer quatre, el Vic.
PEDIGRÍ Assegurat el rival de Primera, hi havia debat si Leganés, Las Palmas, Alabès, Valladolid o Rayo podrien omplir l’Hipòlit Planàs. L’equip tenia clar que sí.
EL SORTEIG El 10 d’octubre es van dissipar els dubtes. Un grup de jugadors, tècnics i directius el van seguir junts en directe. Ja havien sortit pràcticament tots els possibles rivals més atractius, des del Betis o l’Espanyol fins al València o el Girona. Però el directiu Marià Sanuy va fer notar el que faltava: “L’Atlètic de Madrid”. I el jugador Pius Quer va deixar anar: “Dona-me-la, Remiro!”, que queda molt d’aquí. I Álex Remiro, el porter de la Reial Societat que extreia les boles del sorteig, els la va donar.
L’AFORAMENT Si es veia clar que qualsevol Primera –obligat a jugar almenys amb set jugadors del primer equip– ompliria l’estadi, l’Atlètic ho faria dues vegades. Santi Pou, exjugador del Vic ara al cos tècnic del Girona, va ser el contacte per veure com es podia negociar una grada a imatge i semblança de la que hi ha fixa a Montilivi.
NÜSSLI És el nom de l’empresa suïssa amb seu a Santa Perpètua de Mogoda amb qui es va contactar, a instàncies de Pou. El mateix dia de la trucada ja eren a Vic mirant-s’ho, i amb una proposta: dues grades de 16,50 x 48 metres, de 12 metres d’alçada, per a 3.952 persones i amb visió òptima sobre el rectangle de joc.
PREMSA Se n’havia d’esperar molta, o sigui que calia gestionar-ho. L’entrenador Ramon Carrascal va demanar que es contactés amb el Rubí per demanar com s’ho havien fet l’any anterior, que van tenir l’Athletic Club a l’eliminatòria. “Contracteu un cap de premsa que conegui els periodistes esportius d’àmbit estatal.” I va arribar Arnau Segura, al costat del ja habitual David Pallarols.
L’AJUNTAMENT Es va comprometre a assumir el 40% del cost d’ampliació de l’estadi, que era d’uns 80.000 euros. En un primer moment va sonar que el partit s’emetria per La1 el dimecres 30, però al final va ser el dijous 31 per Teledeporte. La castanyada més gran celebrada mai a la UE Vic.
LA IL·LUMINACIÓ Per a les grans televisions i els grans estadis és una rutina. Per a la UE Vic era un repte: un enllumenat de primer ordre per satisfer les exigències de la retransmissió. Amb Pep Anfruns al capdavant i Santi Garolera o Pep de Luis com a tècnics de referència, prova superada.
PICARESCA A la directiva li va tocar liderar amb plataformes de venda il·legal d’entrades per internet o l’aparició, el mateix dia del partit, de parades de marxandatge sense llicència. Dos dies abans, i en un temps de producció rècord, s’havien posat a la venda 1.000 bufandes commemoratives amb la data del partit.
EL CHOLO Què es van dir els dos entrenadors quan es van saludar al camp? Això: “¿Cómo estás, míster?”. “Muy bien, contento de estar aquí. ¿Cómo estás Ramon?”. I llavors va venir el cèlebre missatge al Cholo: “Después me gustaría entregarte un obsequio que tengo para ti”. S’haurà desvelat…?
EL DOSSIER L’Atlètic de Madrid es va estudiar el Vic. La prova és el dossier de 20 pàgines que va aparèixer a la paperera del vestidor visitant amb una descripció exhaustiva de cada jugador i les diferents variants de joc. El Vic també tenia els seus espies: Adrià Calveras, Miquel Arumí i Kevin Fernández, entrenador del juvenil de la Fundació i seguidor matalasser. Es van incorporar als entrenaments per anar donant pistes.
WITSEL Mentre esperava per sortir al camp, amb els dos equips alienats al túnel, una de les alevines del Vic va etzibar al llavors central madrileny: “Me gusta tu pelo”. A la qual cosa li va contestar: “Quieres tocarlo?”. I ho va poder fer.
EL PENAL N’hi va haver un de clar contra el Vic no assenyalat, i diuen les males llengües que potser per això l’àrbitre en va xiular un a les acaballes de la segona part per una “piscina” de Giuliano quan l’eliminatòria començava a perillar per als madrilenys. A la llotja, el vicepresident matalasser, Antonio Alonso, va dir al del Vic, Ignasi Puig: “Si lo llega a parar, te lo compro”.