Nani Roma no renovarà el seu contracte amb X-Raid per continuar pilotant un Mini, que venç aquest mes. El pilot estaria en avançades negociacions per incorporar-se a Toyota, que li ofereix un acord de llarga durada, després que s’hagin ressentit les relacions amb el seu actual equip a conseqüència dels mals resultats.
Després de la primera victòria en cotxes al Dakar de 2014, la sort no ha acompanyat en aquesta cursa el folguerolenc, convertit en líder de l’equip arran de la sorollosa sortida de Stéphane Peterhansel a Peugeot. El 2015 una avaria al cotxe el primer dia provocada per un error humà va enterrar les seves opcions de defensar la victòria i aquest any va ser el pilot qui es va entollar en una bassa de fang, perdent més de 40 minuts a la segona etapa.
El triomf de Peterhansel amb el seu nou equip trencant quatre victòries consecutives de Mini va acabar de dificultar la complexa situació a l’equip alemany. X-Raid havia perdut el seu patrocinador, Monster, després que arran de l’avaria de Roma l’any anterior centrés els seus esforços a defensar el primer lloc de Nasser Al-Attiyah, que a darrera hora va llogar un dels seus vehicles decorant-lo amb el seu competidor, Red Bull.
La falta de patrocinador principal ha portat X-Raid a haver-se de finançar llogant el major nombre d’unitats possibles d’un cotxe que s’ha vist com perdia competitivitat davant d’un reglament més favorable als buggies. El desenvolupament d’un d’aquests models de dues rodes motrius per part de X-Raid ha estat fins ara un fracàs i aquest any l’ha posat en mans de Jutta Kleinschmidt, l’única dona que ha guanyat el Dakar, perquè el redreci.
Amb tot, el compromís de Mini amb el Dakar és, per ara, només fins al 2017 i Roma s’ha decantat per un projecte amb més recorregut per plantejar el seu futur veient com, alhora, hi ha anat perdent pes específic. Amb Al-Attiyah com a únic pilot que va poder plantar cara als Peugeot, el debutant Mikko Hirvonen, quart, va estar per davant del folguerolenc, que, malgrat tot, va ser el millor pilot de l’Estat en totes les categories, sisè.
Aquest any, però, Roma no va poder aconseguir cap victòria d’etapa com a les quatre últimes edicions i des de llavors no ha disputat cap més raid. L’equip ha competit a Abu Dhabi i a Qatar, on Roma prefereix no participar perquè pateix problemes estomacals quan visita la zona. En ambdues proves, el millor pilot de X-Raid ha estat la seva última incorporació, el multimilionari saudita Yazeed Al Rajhi, segon per davant d’Hirvonen.
Les dues proves les va guanyar Al-Attiyah amb un Toyota Hilux V8, que són les que, fins al moment, tenia emparaulades ja que amb X-Raid tenia un tracte de client, de manera que es desconeix si tots dos continuaran coincidint d’equip o no. Roma va arribar a X-Raid, que inicialment corria amb BMW, quan Mitsubishi va anunciar la seva retirada el 2009. Després del Dakar de 2010 en va marxar perquè estaven a punt de signar contracte amb Monster i ell el tenia amb Red Bull, per tornar-hi i ser segon el 2012, quan ja corrien amb el Mini All4Racing, que ara sembla haver arribat al límit de la seva evolució.
El seu últim contracte el va signar fa dos anys amb Michel Perin, el copilot que el va acompanyar durant tot aquest temps, per deixar-lo a principis de 2015 i anar-se’n amb Hirvonen. Àlex Haro ha estat el seu acompanyant des de llavors i també ho serà en aquest nou destí, en el qual debutarien a la Baja Aragón. El seu últim acte com a pilot de X-Raid va ser fa un mes en la presentació del Dakar a Barcelona, on va insistir que “hem de preparar el Mini millor perquè no vam estar a l’altura”.
{{ comment.text }}