-A què es dedica?
-Sóc emprenedor. Sempre m’he autodenominat així perquè m’encanta el tema de les start-ups, de crear noves empreses, de portar idees a la realitat. Fa quatre anys tenia botigues de roba i negocis petits que vaig arrencar de zero i que van anar creixent a Mèxic. Llavors em van trucar del Campus Tecnològic de Monterrey, una universitat molt important de Mèxic –amb facultat a Guadalajara– des d’on lideren en innovació i la creació de start-ups. Sempre m’ha intrigat molt el tema de fer que el món canviï cap a millor. A aquesta universitat dirigeixo la llicenciatura en Creació i Desenvolupament d’Empreses, on cada alumne impulsa una start-up.
-Com creu que ha influït l’aparició de les start-ups al comerç internacional?
-Hem de saber seleccionar què és i què no és una start-up. El concepte start-up s’ha generalitzat i democratitzat i tothom té start-ups. Totes les ciutats són la ciutat de l’emprenedoria i això no pot ser. Jo crec que la perspectiva de posar-se a resoldre les problemàtiques que hi ha actualment mitjançant la tecnologia ha fet que passin moltes coses noves. Sense aquesta perspectiva no gaudiríem de Facebook ni de WhatsApp ni d’altres reptes tecnològics que afecten àrees com per exemple de la salut. El concepte de start-up s’hauria de fer servir per referir-se a una empresa emergent que es troba en una fase inicial i que està cercant un nou negoci. És interessant perquè ara ha arribat un punt que les grans companyies parlen de “les start-ups eternes”, que són les que tenen la capacitat de reinventar-se contínuament. El panorama ha canviat significativament i com més gent jove i talentosa s’hi fiqui millor.
-Quines qualitats ha de tenir un emprenedor per assolir l’èxit?
-Els emprenedors som molt persistents i perseverants. No ens conformem amb un “no” i ens sobreposem a l’error. Un emprenedor ha de considerar el fracàs com una part important del procés per arribar a l’èxit. És bàsic també que senti amor per canviar el món, per transcendir i que sempre busqui formar-se més.
-Tot i tenir un projecte clar, a l’hora de la veritat un emprenedor es pot frenar pel factor por…
-Sí. Mesurar els riscos i tenir la capacitat de ser autocrític és molt important. Un dels principals reptes dels emprenedors és que no s’ho creuen. Els fa por pensar que poden tenir èxit. Es qüestionen com un projecte engegat, per exemple, des de Vic, pot arribar al món. Però la realitat és que vivim en una època en la qual és molt fàcil arribar a molta gent. Hem d’obrir la ment.
-Per fer-ho, quin pes té la creativitat i el fet de ser diferent?
-Ser creatiu és molt difícil. Moltes vegades els emprenedors se centren tant a crear allò que encara no s’ha fet que no avancen. Però s’ha d’entendre que la competència és bona i és necessària. No és important ser els primers, sinó fer-ho millor que la resta. Ser innovador i generar valor és un repte.
-Es pot explicar l’emprenedoria sense les xarxes socials?
-Moltes grans coses han passat a les xarxes socials. Cada vegada n’hi ha més, però també n’hi ha moltes que no han tingut èxit. Crec que el més important és concebre les xarxes socials com una eina important per enriquir l’activitat de l’emprenedor. El valor de les xarxes i de la tecnologia en general és clau per fer exponencial la relació amb les persones.
-L’èxit que pot arribar a tenir una start-up és proporcional a la seva inversió inicial?
-No. És important buscar una inversió, però la manera perquè una idea pugui realitzar-se de manera exponencial fa que sigui menys rellevant el fet de pensar que la inversió necessària per arribar l’èxit hagi de ser proporcional. Avui en dia amb molt menys es pot fer molt més. I això és un art. Un emprenedor ha de tenir aquesta capacitat. S’ha de buscar la forma més eficient d’arribar als clients, de tenir recursos pel creixement de la start-up. El que sí que és cert és que l’accés als recursos sempre és limitat. Quan un emprenedor va a buscar la inversió, el que està fent és competir amb totes les persones que també n’estan buscant.
-En quin punt es troba l’emprenedoria a Catalunya?
-Hi ha iniciatives molt bones com l’International Center for Entrepreneurs in Barcelona (ICEB) que s’estan dirigint a atraure talent i preparar els emprenedors. Això fa que una ciutat com Barcelona es pugui tornar més atractiva. A mi m’agrada molt aquesta iniciativa perquè té molt clar com es vol vincular l’emprenedoria de Barcelona amb la resta del món i alhora atraure joves talents a una ciutat que de cara al món ja és atractiva.
-Cap on va el món de les start-ups? Quin futur els depara?
-El futur d’aquest sector és molt prometedor. Com deia a l’inici, la moda de les start-ups va a més. Hi ha molta gent talentosa buscant solucionar coses noves, involucrant-se en ecosistemes cada vegada més globals. Això seguirà passant i creixerà. Penso que en els propers anys el sector de l’emprenedoria presentarà solucions increïbles. Deixarem de conduir cotxes, el transport públic serà eficient a tots els països del món, veurem cases amb intel·ligència artificial, realitat augmentada, gent que viu cent anys de vida amb una salut de ferro… Passarà com ha passat amb els mòbils. Fa deu anys vaig venir a Europa amb una càmera fotogràfica i sense mòbil. I ara ho tinc tot en un sol aparell. Per tant, crec que amb les start-ups caminem cap al futurisme.
{{ comment.text }}