Una contundent base de blocs de pedra encara recorda l’antic pont del tren que creuava el riu Mèder a la sortida de Vic en direcció a Barcelona, just a l’altura del parc de l’Horta Nova i la carretera de la Guixa. És precisament en aquest punt on aquesta setmana s’ha començat a intervenir amb l’objectiu de fer realitat el desdoblament parcial de la via que enllaça la capital d’Osona amb Barcelona.
I és que superar el curs fluvial és la principal dificultat d’un projecte de millora de l’R3 anunciat l’octubre del 2020, inclòs en el Pla de Rodalies i que al llarg dels últims dos anys ha anat cremant tràmits administratius. La base existent es retirarà i es construirà un nou pont al costat del que es va aixecar a principis dels 2000 amb la integració de la via a la trama urbana de Vic.
La dificultat de permetre el pas simultani de combois per sobre del riu serà el gran escull d’aquest projecte d’obres. De fet, i també aprofitant el soterrament de l’R3 al seu pas per la ciutat realitzat a principis de segle, Foment ja va reservar un espai lateral des de l’estació de Vic fins després dels Habitatges Montseny pensant en el dia que es pogués executar el desdoblament.
L’objectiu d’aquesta intervenció és reduir el cantó –tecnicisme per determinar l’espai entre dos punts on no poden ni coincidir ni creuar-se dos trens– entre l’estació de Vic i Balenyà-Tona-Seva. El desdoblament parcial permetria reduir el temps d’aturada dels trens a l’estació i avançar la seva sortida, fent que els combois es creuessin en moviment en aquest tram. En definitiva, les obres permetrien millorar la connexió entre Vic i Barcelona, tant en capacitat de freqüències com temps de trajecte i eficiència de pas.
L’adjudicació de les obres per part d’Adif es va fer el novembre passat i va recaure en l’empresa especialitzada en obra ferroviària DSV. L’import d’adjudicació va ser de 2,7 milions d’euros i es va determinar que el temps d’execució siguin uns 20 mesos.
Tot indica que aquest estiu s’anirà veient moviment en el tram que va de l’estació de trens fins després dels Habitatges Montseny, però que un moment clau serà quan també es talli la circulació entre Parets i la Garriga, ja que s’aprofitarà per fer totes les obres que també requereixin anul·lar el pas de trens. La data del tall encara no està definida.
El desdoblament parcial de l’R3 a la sortida de Vic és una de les mesures incloses en el Pla de Rodalies del període 2020-2025.
Vint anys sense el pont de ferro per sortir de Vic

Després d’uns quants mesos d’obres, el febrer del 2003 dues grues de gran tonatge van retirar l’històric pont de ferro que servia perquè el tren creués el Mèder a la sortida de Vic. En la nota informativa d’EL 9 NOU del 21 de febrer de 2003 s’hi recorda que ni Renfe ni l’Ajuntament es van plantejar salvar l’estructura, ja que no estava catalogat. L’antic pont s’hauria construït entre el 1862 i el 1875, any de la inauguració de l’estació de Vic. El va substituir l’actual pont de formigó.Vic