Tot just fa uns dies, la Generalitat assumia la seva responsabilitat en l’accident mortal que va patir una conductora de Manlleu de 29 anys que el 29 de setembre de 2016 circulava per la C-17 a Tagamanent quan es va desprendre una roca d’un marge que li va caure al damunt. Els seus familiars –la mare de la víctima en va resultar ferida– rebran una indemnització de 380.000 euros.
Arran de l’accident es van incrementar les mesures de seguretat en el tram del Congost, però aquesta és una constant en una carretera on els perills se succeeixen. El que s’ha revelat com un autèntic punt negre és el revolt a l’altura del restaurant El Pinós, amb diferents accidents que se succeeixen en sentit de baixada quan l’asfalt està moll. Dues dones hi ha perdut la vida, el 8 de juliol i el 20 de desembre, i eleven a quatre les víctimes mortals en aquest punt en menys de quatre anys, i dues noies també van resultar ferides de gravetat el 23 d’octubre, en què es van arribar a acumular en aquest punt tres accidents en menys de vuit hores.
Només uns metres més amunt, un seguit de sensors detecten qualsevol moviment en la muntanya de runa que s’aixeca a un lateral de la carretera, en les antigues pedreres del Pinós i Sant Antoni. El seu buidatge per mitigar l’amenaça que representa i els efectes que comporta amb la constant aparició de deformacions a l’asfalt es va duent a terme de forma molt lenta.
Si circular per la C-17 s’ha convertit en un esport de risc, viatjar amb l’R3 i arribar puntual es converteix en una quimera. Les incidències se succeeixen motivades tant per l’estat de les instal·lacions com per la falta de manteniment dels trens. L’accident més greu va tenir lloc el 9 de juliol, amb el descarrilament d’un comboi provocat per un despreniment a l’interior del túnel de Toses que no va causar ferits. Com a conseqüència del reforçament de l’estructura de la volta del túnel es van haver de reajustar els horaris dels trens que hi passen, mentre el Ripollès aprofitava per tornar a reclamar el traspàs de la línia a Ferrocarrils de la Generalitat.
No és l’única proclama de les institucions adreçada al Ministeri de Foment per la situació de la línia. El síndic de greuges i el president de la Cambra de Comerç van venir en tren a Vic el 29 de novembre i, acompanyats per diversos alcaldes, van reclamar inversions, una petició a la qual s’hi sumaria dies després el Consell Empresarial d’Osona en la seva trobada anual en considerar-ho un element clau pel desenvolupament econòmic del territori. Però el desdoblament de la línia, que el llavors conseller de Territori Santi Vila va pactar amb la ministra Ana Pastor fer-lo parcial i no integral fins a Vic, està encallat. Tot just s’han fet obres prèvies i s’està executant la supressió d’alguns passos a nivell corresponents al tram La Garriga-Parets, que havia d’estar acabat el 2017. Del segon tram, Vic-Balenyà-Tona-Seva, no se’n sap res.
{{ comment.text }}