Fa just una setmana que la R3 ha reobert tota la línia després de la primera fase de les obres, en un tram del Vallès, per al futur desdoblament, i la normalitat del servei continuen essent els sobresalts continus pels retards, aturades, avaries i la desinformació que pateixen els usuaris.
La incidència més greu d’aquesta primera setmana des de la represa es va produir aquest dimarts a la tarda, quan una avaria per falta de tensió a Centelles, segons va informar Adif, va afectar quatre combois i va alterar greument el servei entre les Franqueses del Vallès i Manlleu.
Un tren que havia de sortir de Barcelona a les 16.36h -i que ja va fer-ho un quart d’hora més tard- va acabar aturat entre Balenyà i Vic durant més d’una hora i no va arribar fins a les 20.37h, pràcticament quatre hores després de la sortida.
Anna Vilanova, una de les passatgeres d’aquest tren, explica que minuts després que quedés aturat per falta de corrent es van haver de tancar tots els llums “perquè ens van dir que les bateries només duren mitja hora i que si no les paraven no podria tornar a arrencar”. Tot el tren estava completament a les fosques.
“Tirats abans d’arribar a Vic, sense llum i acollonits per si un tren ens envesteix per darrere. El tren de l’infern”, escrivia una altra passatgera, Helena Solà, a la xarxa X, on també va penjar una fotografia del vagó completament fosc.
Malgrat la tensió del moment i la falta de respostes per activar, per exemple, una alternativa per carretera -no els van dir fins al cap d’una hora que potser els haurien d’evacuar si no s’arreglava el problema-, “el maquinista i el revisor han estat molt atents i no han deixat de preguntar-nos si estàvem bé”.
El primer, fins i tot, va penjar la seva pròpia tauleta al sostre del vagó amb el lot activat per fer una mica de llum. “Però és clar, només arribava a les primeres files”, diu Vilanova. També van obrir les portes per airejar l’interior del tren.
Finalment, el comboi va acabar arribant a Vic quatre hores després de sortir de Barcelona. Encara havia de continuar, llavors, el seu recorregut fins a Puigcerdà. Vilanova anava a Torelló, però va trucar perquè l’anessin a buscar a Vic. “Ja porto massa hores de tren, avui”.
Retards diaris, dues avaries, una baixa, una vaga i dos atropellaments
En només una setmana des que es va reprendre el servei, no han faltat les incidències pràcticament diàries en el funcionament normal de la línia, sobretot pels retards acumulats, en part per la reducció de velocitat que els trens han de fer en els trams que estan en obres.
La plataforma Perquè no ens Fotin el Tren ha denunciat, també via xarxes, aquesta situació.
De moment, aquest dimecres al matí la “normalitat del servei” ja s’ha notat, a Ripoll, amb el retard de 40 minuts d’un tren procedent de Puigcerdà.
Des que va reobrir la línia, el 4 de febrer passat, la incidència d’aquest dimarts ha estat la més greu de les registrades fins ara.
El dia 6, una avaria entre les estacions de plaça de Catalunya i Arc de Triomf, a Barcelona, va alterar el funcionament de diverses línies de Rodalies, entre elles la R3, que van acumular retards per sobre dels 30 minuts.
El dia abans, primer laborable des de la reobertura, la baixa sobrevinguda d’un maquinista ja va deixar sense servei el primer tren del dia.
Aquesta primera setmana des de la reobertura també hi ha hagut incidències que s’han de considerar alienes a la situació de la pròpia línia: és el cas de la vaga de Renfe convocada el divendres passat, dia 9, i els dos atropellaments mortals que es van produir els dies 7 i 8 a Mollet del Vallès i a Balenyà, respectivament.
Dilluns passat, la presència d’una persona a la zona de vies de les Franqueses del Vallès va acabar provocant demores de fins a 60 minuts.
En qualsevol cas, tots els incidents, propis i aliens, van acabar repercutint en els usuaris.
{{ comment.text }}