EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Restablerta la circulació a l’R3 després d’un nou incident entre Ripoll i Manlleu

El pantògraf d’un tren s’ha enganxat a l catenària entre Sant Quirze i Ripoll

Una incidència a la línia de tren R3 entre Sant Quirze de Besora i Ripoll ha provocat retards i malestar entre els usuaris de la línia des de primera hora aquest matí. La circulació de combois s’ha tallat entre Torelló i Ripoll i s’ha establert un servei d’autobus alternatiu.

Segons ha informat Adif, el pantògraf d’un tren s’ha enganxat a la catenària i per aquest motiu s’ha hagut de tallar la circulació. La incidència ja ha afectat el tren que sortia a 2/4 de 6 del matí de Ripoll.

Els usuaris mostraven la seva indignació per una nova incidència a la línia i per la manca d’informació a l’hora de saber quan es reprendrien els viatges. Un dels combois ha estat aturat a l’estació de Torelló almenys una hora, entre els 10 i les 11. Durant bona part del matí s’ha fet el trasllat en bus des d’aquesta estació a la de Ripoll i a la inversa amb parades a Sant Quirze i a Borgonyà. La circulació s’ha recuperat al voltant de les 12 del migdia.

831 les “incidències greus” registrades a Rodalies el 2022

El servei de Rodalies i trens regionals va patir 831 “incidències greus” que van superar els cent minuts de retard acumulat l’any 2022. Així ho indica un informe elaborat pel Departament de Territori que alerta que el nombre d’afectacions ha crescut gradualment els darrers anys.

Segons ha denunciat el Govern aquest dimarts, el mal funcionament de la xarxa de trens no només afecta els usuaris, sinó que també té conseqüències negatives al conjunt del sistema de transport públic català. “De mitjana, resulten més de dues incidències al dia i en total van afectar més de 22.500 trens”, apunta l’Executiu. Segons l’estudi, els incidents greus han anat oscil·lant en els últims anys entre els 631 del 2020 i els 831 del passat.

Pel que fa a l’any 2023, les dades disponibles (de gener a agost) indiquen que només hi ha hagut 44 dies lliures d’incidències al sistema de Rodalies. “Són dades provisionals, atès que Adif ha deixat de proporcionar-les a la Generalitat”, avisa el Govern. Tanmateix, durant juliol i agost s’ha produït una incidència atribuïble a la infraestructura o el material rodant cada dos dies.

Segons la Generalitat, la “manca de fiabilitat i puntualitat” del servei de Rodalies de Catalunya “tensa” el sistema de transport públic en conjunt. En aquest sentit, l’informe analitza l’impacte de les incidències en els autobusos interurbans, que reben la demanda derivada de Rodalies amb poc marge de temps i una capacitat de per si molt menor que la del tren.

En alguns corredors, agrega l’Executiu, l’increment de demanda derivada està sent “desproporcionada”. Aquí citen el cas del bus exprés entre Barcelona i Vilafranca del Penedès, amb augments que poden arribar al 30%. També es lamenta que la política de gratuïtat tarifària que ha aplicat l’Estat els darrers temps ha fet que baixi la demanda de l’autobús interurbà o altres operadors de transport públic, desestabilitzant així el sistema i dificultant que l’oferta s’adapti a la demanda real.

La portaveu del Govern, Patrícia Plaja, ha denunciat que Rodalies s’ha convertit en un “malson diari” per als catalans i ha tornat a reclamar el traspàs integral del servei. Segons ha dit, el govern espanyol és “incompetent per gestionar els trens a Catalunya” i ha afegit que no li preocupa “el més mínim”.

“És urgent revertir els anys de deixadesa amb trens que arriben tard i malament, quan arriben”, ha afegit la portaveu, que ha criticat la “falta de transparència en les incidències greus”. En aquest sentit, ha recordat l’informe d’Adif que descartava la hipòtesi del llamp en la incidència de Gavà.

Plaja també ha lamentat que les condicions del servei no permeten els usuaris poder-se planificar i ha citat l’informe de la Cambra de Comerç que xifrava un impacte econòmic de 13 milions d’euros entre gener i abril a les empreses per culpa del servei de Rodalies. Concretament, ha destacat que les incidències més rellevants es van traduir en mig milió d’hores perdudes equivalents a 65.000 jornades laborals a temps complet, calculat a partir d’un cost laboral de 25 euros hora.

LA PREGUNTA

Creu que la taxa d’alcoholèmia per poder conduir s’hauria de rebaixar?

En aquesta enquesta han votat 617 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't