QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Recapten 82.000 euros per a l’atenció dels joves amb problemes de salut mental

Participació rècord al sopar benèfic del Rotary Club Vic-Osona

La sisena edició del sopar benèfic Il·lusions a Taula, que organitza cada dos anys el Rotary Club Vic-Osona, va batre rècords. Gairebé 900 persones van assistir divendres al vespre a un acte en què es van recaptar 82.000 euros, que es destinaran a un projecte pioner per incorporar les noves tecnologies en el tractament dels joves d’Osona amb problemes de salut mental i addiccions. Es tracta d’una iniciativa conjunta dels serveis de salut mental Osonament i el Centre d’Estudis Sanitaris i Socials (CESS) de la UVic-UCC. La gerent d’Osonament, Mercè Generó, i la coordinadora del CESS, Marina Geli, van agrair des de l’escenari la confiança que s’ha donat al projecte TerapèuTIC. “Em sento orgullosa del meu país”, va dir Geli per reconèixer la contribució econòmica feta per prop d’un centenar d’empreses i institucions d’Osona, a més de particulars. Generó, per la seva banda, va assegurar que es treballarà amb aquests diners “per millorar l’atenció dels joves d’Osona amb problemes de salut mental i reinserir-los a la societat”.
El 2018, Osona Salut Mental va tractar 1.649 joves d’entre 14 i 30 anys per problemes de salut mental i addiccions, el que representa el 6% de la població osonenca d’aquesta edat. Es tracta, sobretot, de joves amb trastorns de conducta, hiperactivitat o psicosi incipient. Les noves tecnologies que es volen introduir en el tractament han de servir d’una banda per atraure aquests joves a seguir-lo però també ajudaran a l’estimulació cognitiva i les relacions socials, segons Judit Martínez, psicòloga i responsable de l’àrea de rehabilitació d’Osonament. Aquesta no és la primera vegada que la UVic i Osonament treballen en un projecte comú. Ja han desenvolupat una aplicació de mòbil per tractar la prevenció de recaigudes en drogodependències. Martínez assegura que es detectava un augment de les recaigudes durant els caps de setmana i els dies festius, quan els usuaris no comptaven amb el professional de reforç d’Osonament. Gràcies a l’aplicació de mòbil i a través d’un chatbot, un robot que simula una conversa amb un humà, se li recorden totes les pautes apreses en les sessions per evitar les recaigudes. L’aplicació també permet al professional fer un seguiment de l’usuari. Els 82.000 euros per a TerapèuTIC es destinaran inicialment a la formació dels professionals d’Osonament i també a l’adquisició de la tecnologia necessària. Està previst que la iniciativa nascuda a Osona es pugui estendre posteriorment a la resta de Catalunya.
El Sopar Il·lusions a Taula del Rotary Club Vic-Osona es va iniciar el 2009. En total, en les sis edicions –és biennal i consisteix en un sopar a càrrec de Nandu Jubany al recinte firal del Sucre– hi han assistit unes 3.000 persones i s’han recaptat prop de 400.000 euros, tal com va recordar durant la gala Àngel Aibar, president de la comissió organitzadora d’aquesta edició. Divendres, la taula presidencial va comptar amb la presència del conseller d’Interior, Miquel Buch, i també hi van assistir diversos alcaldes osonencs. L’aventurer i emprenedor santjoaní Albert Bosch i el psicòleg Marc Masip, expert en addiccions a les noves tecnologies, van fer una conferència durant l’acte, que va començar a les 8 del vespre i va acabar a la matinada amb l’actuació dels Duble Buble.
La investigació contra el càncer a l’Hospital Sant Joan de Déu (2009), el Tris Tras de Sant Tomàs (2011), el menjador social de Càritas (2013), la campanya del CHV per a la prevenció i detecció del càncer de còlon (2015) i l’ADFO (2017) han estat els altres projectes finançats en les sis anteriors edicions.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 85 persones.