Berta Arumí i Olga Gili. Vic
L’aplicació Airbnb és un sistema econòmic, fundat per Brian Chesky i Joe Gebbia, en la qual es comparteixen i s’intercanvien béns i serveis entre particulars a través de plataformes digitals, la qual cosa, permet a l’usuari trobar allotjament, amb la diferència que no serà en un hotel sinó a la llar d’una persona que pot fins i tot estar vivint en ell.
Milions de persones utilitzen Airbnb quan viatgen, però la seva popularitat a vegades crea conflictes amb els veïns d’aquestes ciutats. En la dècada des que va ser creat, la plataforma en línia de lloguers de cases Airbnb ha sumat milions d’habitacions a tot el món.
Segons afirma l’econòmic Germán Alarco, el món de les plataformes temporals de lloguer com és Airbnb, precaritzen a la societat. Hi ha un fort impacte per la gent que viu a les ciutats, ja que se’ls obliga a desplaçar-se i els que es queden han de suportar forts sorolls. Els consumidors, obviament, els genera un augment de riquesa, però això no significa que l’economia general se’n benefici. A la ciutat de Barcelona, els lloguers de curta durada han de tenir una llicència i no s’estan emetent llicències noves, a Palma, l’alcalde ha anunciat la prohibició de lloguers de curta durada i a Nova York, normalment és il·legal llogar pisos durant 30 dies consecutius o menys, tret que l’amfitrió estigui present.
Airbnb pot suposar un percentatge molt important en alguns barris, com per exemple al nucli antic de Barcelona. Un estudi de 2015 va indicar que el 9,6% dels habitatges al centre històric de la ciutat estaven en Airbnb, i, a la zona del barri Gòtic, dins el barri antic, el percentatge arribava al 16,8%. Molts veïns van destacar el problema del desplaçament, incloent-hi l’expulsió dels veïns, l’assetjament immobiliari i els problemes ocasionats en la seva vida diària. L’ajuntament diu que l’allotjament il·legal “crea especulació i economies il·lícites i les seves activitats no deixen res positiu als veïns, generant molèsties i queixes”.
Usuaris
Molts són els usuaris que utilitzen aquest servei i també molts altres que hi tenen cases de lloguer per tal de no tenir l’edifici buit.
“El preu s’ha d’anar variant depenent de la temporada, és a dir, el preu no pot ser el mateix sempre i això vol dir que has d’estar atent a l’aplicació” afirma Gisela Arroyo, usuària d’Airbnb.
Un dels casos és Gisela Arroyo, una usuària de l’aplicació que té llogat el seu pis a Barcelona. Arroyo assegura que “el preu s’ha d’anar variant depenent de la temporada, és a dir, el preu no pot ser el mateix sempre i això vol dir que has d’estar atent a l’aplicació.” El fet de no poder tenir sempre un mateix preu fa que els usuaris hagin d’estar en constant actualització però “això també fa que no descuidis en cap moment el teu espai” segons Arroyo.
Un altre usuari que té, en aquest cas, un pis a Roses (Girona), Jordi Ribau assegura que “la demanda que té el pis sempre és molt positiva perquè en estar al costat del mar i tenir una qualitat preu raonable fa que l’usuari aposti pel teu producte.” Un altre ítem destacable és el fet d’estar “en contacte regular amb els llogaters i donar facilitats a l’hora de trobar les claus i el lloc exacte del pis” segons confirma Ribau que també afegeix que “el que condiciona són els comentaris de la gent, si els últims usuaris no han estat còmodes amb tu o a l’hostal costa més que la gent confiï en tu si no et coneix”, un fet que ha viscut de primera mà.
Per altra banda, alguns dels consumidors de l’aplicació, com és el cas de Núria Serra, deixa clar que “en nombroses ocasions és molt millor aquest sistema que un hotel perquè t’acaba sortint molt més econòmic i còmode”. Serra també afirma que “com més consumeixen en l’aplicació amb més coses et trobes” i la usuària ens ha explicat la seva anècdota: “Un dia vam anar a París amb les meves amigues i per trobar la clau del pis vam dir que havíem fet un scape room, ja que per trobar-les vam haver de posar unes contrasenyes, obrir diferents portes i finalment, no sé com, vam entrar a l’apartament. Va ser una mica inquietant al principi perquè va ser complicat aconseguir la clau, ja que entre que vam obrir mil portes i una caixeta final estàvem desconcertades, però al final ens ha quedat com una anècdota més”. Una altra usuària de l’aplicació, Berta Cànovas deixa clar al sense boira que “depenen de la destinació s’ha de valorar on anar”. En el seu cas, la veïna de Súria, assegura que “quan es tracta d’una ciutat que no suposa problemes a l’hora de caminar per diferents barris tant fa on estigui ciutat l’airbnb, però si és una ciutat molt gran que presenta problemes vaig millor a un hotel que allà hi estic més còmode.” Cànovas, entre riures, també comenta que “a vegades és moltíssim millor un Airbnb de 30 € que un hotel de 100 €, perquè al cap i a la fi mai saps amb el que t’acabaràs trobant”.
Amb el que sí que coincideixen tant els usuaris que hi consumeixen com el que hi presenten el producte, és que l’aplicació és senzilla i fàcil d’utilitzar, un fet que facilita el tracte amb les persones i augmenta la utilitat de l’aplicació. Per altra banda, però, la plataforma també presenta algunes mancances. Eva Palomo, que també té un pis a l’aplicació, assegura que “la plataforma funciona bé, però al ser una empresa tan gran fa que moltes vegades els usuaris malmetin l’espai i d’això l’aplicació en nombroses ocasions no se’n fa càrrec i t’acaben causant més un mal de cap que no pas una solució.” Malgrat que aquest és un fet aïllat de l’aplicació Palomo segueix consumint-la perquè li genera un petit benefici necessari.
{{ comment.text }}