Pol Forcada, Carlos Ruano i Roger Cañellas, 25/03/22. Vic
Enric Casulleras és Doctor en Política Econòmica per la Universitat de Barcelona i professor titular de Teoria Econòmica en la Universitat de Vic. A més, és col·laborador habitual en diaris en paper i digital i va ser el guanyador del premi literari “Recull” el 1996. Casulleras ha analitzat la situació d’inflació actual, les revoltes del sector del transport i la crisi d’Ucraïna.
Quina opinió té sobre el preu actual de la llum?
És de les més cares d’Europa. El marge de beneficis sobre vendes, a Espanya, passa del 18%; la mitjana a Europa és del 10% i a Alemanya no arriba al 6%. És un escàndol pagar aquests preus i que les companyies tinguin beneficis milionaris. Suggereixo que tothom que pugui s’instal·li plaques fotovoltaiques a la teulada de casa o buscar les companyies més barates possibles per tal de no anar tant ofegat econòmicament parlant.
I el dels carburants?
Tres quarts del mateix. I la major part del que paguem són impostos, per tant, el govern té un cert marge de maniobra per impedir que pugin tant. Però això ja és la voluntat del govern de tenir les ganes de baixar la fiscalitat dels carburants, una mesura que pot fer perdre molts diners a curt termini, però que a llarg termini pot beneficiar i molt, des del meu punt de vista.
Creu que continuaran pujant?
Sí, perquè al marge de la guerra, hi ha un problema de fons. Els carburants són productes que s’obtenen bàsicament de la combustió d’hidrocarburs, i cada cop en queden menys. L’escassetat d’energia serà el gran afer del segle XXI i s’ha de començar a buscar solucions renovables per tenir una sostenibilitat energètica per nosaltres i per les pròximes generacions.
Quines possibles solucions veu a aquest dilema?
A curt termini, canviar la fórmula del preu de la llum, sortint del sistema marginalista i abaixant els impostos sobre el consum d’hidrocarburs. A llarg termini, l’única solució és la transició cap a fonts d’energia renovables, la més factible és la solar, encara que no s’han de descartar cap possibilitat o opció d’energia renovable.
A quin preu hauria d’estar o quin preu establiria?
La llum d’autoconsum és gratis, un cop s’han amortitzat les plaques. El preu de la benzina depèn de molts factors. Així que un cop s’amortitzi el preu de les plaques solars, posar un preu irrisori per la llum. En canvi, de la benzina com depèn de molts factors no és tan regulable, el únic que podria fer el govern és abaixar el preu de l’IVA.
Que espera de la reunió que faran a Espanya el pròxim 29 de març per tractar de posar solucions a la pujada de preus?
Sortir del sistema marginalista és factible, i espero que la UE s’hi posi bé. El govern d’Espanya hi ha dipositat moltes expectatives. Si torna de la reunió amb les mans buides, serà un fracàs sonat. A més ara a Espanya tenim la situació de les revoltes dels transportistes i del sector agrari, qui estan treballant sota pèrdues i és molt lògic que surtin a denunciar aquesta situació. Espero que el govern de Sánchez pugui arribar a un acord amb aquest sector, ja que realment si ells paren, es para l’economia del país.
Que li semblen les paraules de Pedro Sánchez que la pujada de preus de la benzina té a veure amb la guerra entre Rússia i Ucraïna.Creu que aquest conflicte afectarà en el preu del gas a Espanya?
Evidentment, la guerra ha afectat el preu de gas, ja que Rússia és el principal subministrador d’Europa, encara que les importacions espanyoles vinguin principalment d’Algèria. Però sí, ja ha afectat el preu del gas, i si la guerra s’allarga, com em temo, això només ha fet que començar. És per això que tant el govern espanyol com la Unió Europea han de donar totes les ajudes possibles als ciutadans per pal·liar la situació.
{{ comment.text }}