EN DIRECTE EL 9 TV
EN DIRECTE EL 9 FM

Els jocs d’atzar, un fracàs garantit

El negoci de les cases d’apostes està vivint un període de creixement brutal. La tecnología és un dels factors claus que ha permés als joves entrar en el món de les apostes. En alguns casos, el joves també són menors d’edat.


22/03/2019

Víctor Berro i Marc Garcia. Vic

L’Organització Mundial de la Salut reconeix la ludopatia com una malaltia dins dels trastorns dels hàbits i del control dels impulsos. La Federació Espanyola de Jugadors d’Atzar Rehabilitats la defineix com una alteració progressiva del comportament en què l’individu sent una incontrolable necessitat de jugar, sense tenir en compte qualsevol conseqüència negativa. La ludopatia és el trastorn que pateixen els individus davant els jocs d’atzar. A Espanya, els jocs d’atzar són tan de gestió pública com privada. El 2015, fa només quatre anys, cada espanyol gastava, segons l’Instituto Nacional de Estadística, una mitjana de 142 euros. Actualment, la mateixa xifra ascendeix als 758 euros.

La Direcció General del joc ha facilitat dades dels jugadors en línia. Gairebé 90.000 persones estan registrades a cases d’apostes. L’increment ha estat del 40.15%, segons dades de la direcció general del joc. L’increment de cases d’apostes en línia ha facilitat l’accés de tota mena de públic. Gemma Altell, directora de la Fundació SURT, ha declarat que “l’anonimat que ofereix el joc en línia està fent que moltes dones s’hi sumin perquè no es senten jutjades”, també destaca que molts menors estan enganxats per la facilitat que hi ha per registrar-se a una casa d’apostes en línia.

A les dades de l’Estat es pot veure com a l’estiu és quan baixa l’activitat, quan no hi ha esports, excepte si és any de mundial. També declara que “la falta d’una regulació estricta sobre la publicitat d’aquests jocs i de polítiques que prevalguin la salut mental dels menors sobre els guanys d’aquestes empreses, promouen el joc problemàtic”, subratlla la professora.

Per atreure clients, el joc i els diners no són suficients, també cal màrqueting. Des de l’Associació per la Prevenció i Ajuda al Ludòpata asseguren que les empreses dels jocs d’atzar exerceixen publicitat enganyosa. Diuen que pots guanyar, guanyar i guanyar, però al final perds. Els jocs online i les seves estratègies de màrqueting estan caracteritzades per l’agressivitat i els noms propis, sobretot de famosos futbolistes. La professora de la Universitat Oberta de Catalunya, Irene Montiel, asegura en Público que “les estratègies de màrqueting estan dirigides als més joves que escullen com a protagonista els seus ídols”, unes estratègies que contribueixen a la normalització de la conducta i el desig de voler ser com els protagonistes.

La tecnologia ha esdevingut un factor clau en l’evolució del creixement d’usuaris als jocs d’atzar. Si el 2013, a Espanya hi havia uns 900.000 usuaris, actualment n’hi ha més de 2 milions. Les apostes online permeten aposar a través d’aplicacions de qualsevol mòbil, les 24 hores del dia els 365 dies de l’any. I permeten apostar des de qualsevol lloc i a qualsevol esport. En una entrevista a la SER, el professor del Màster Universitari en Prevenció en Drogodependència i altres Conductes, Manuel Isorna, admet que un 10% de la població d’entre 14 i 18 anys han apostat diners en apostes online. Isorna assegura que els menors creuen que el risc d’addicció és mínim o, fins i tot, inexistent, i afegeix que “l’anonimat i la immediatesa són factors clau que inciten als menors”. El catedràtic en Psicològia Clínica de la Universidad de la Laguna, Juan Capafons, explica que hi ha pares que no tenen cap coneixement sobre la conducta dels seus fills a internet.

El 2017, el Consell Audiovisual de Catalunya, va ser el primer òrgan en intentar regular la publicitat de cases d’apostes als mitjans. Segons un estudi d’Sportium, un 75% dels equips de la lliga estan patrocinats per cases d’apostes. PSOE y Unidos Podemos també han estat pioners en iniciatives a favor de regular el joc online. El Partit Popular també ha volgut regula-ho i restringir la publicitat d’apostes en horari infantil.

L’Estat Espanyol també ha llençat iniciatives en contra de les apostes. El Ministeri d’Hisenda ha impulsat la campanya “Con el deporte no se juega”. El 21 de Març des de la seu de la Lliga es va presentar aquesta iniciativa. És per conscienciar els menors d’edat que apostar no es legal a la seva edat.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

En aquesta enquesta han votat 111 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't