Edició Osona i Ripollès

Tria la teva edició predeterminada

Edició Vallès Oriental

Influencers: esclaus dels ‘likes’

Les influencers Laura Ortega, Sandra Ortega, MirMisé i Marta Soler analitzen el fenomen de les xarxes socials. Reflexionen sobre la relació amb les empreses per fer publicitat i, també, sobre els comentaris masclistes que reben a diari.

  • UVic
  • 08/02/2019 | 13:51

Víctor Berro i Marc Garcia. Vic

Les xarxes socials, especialment Instagram, han fet canviar la manera de pensar de la societat. Instagram ha ajudat a crear una doble vida en què no existeixen les males notícies i en què tot sembla ser idoni. Els nombre de likes són la mesura de la felicitat. No es cap burrada, és una realitat que va reflectir a la perfecció la sèrie de televisió Black Mirror, amb el capítol Nosedive [Caiguda en picat]. Un episodi en què la protagonista, Lacie, estava sent controlada per les xarxes socials fins a tal punt que no era ella qui escollia què es comprava, com es vestia, què menjava i, fins i tot, quines relacions tenia.  És un cas similar el de la Sandra (@sanndraortega): ella és periodista i influencer i té 35.100 seguidors a Instagram. Assegura que ha arribat a tenir addició al mòbil i que publicava certes fotografies perquè sabia que tindrien repercussió. Explica: “Els posts amb biquini funcionen molt bé, però vaig adonar-me’n que era una esclava dels likes”, per sort “ara sóc capaç de publicar el que sento i el que em ve de gust, tot i que això em disminueix la quantitat de likes”. A més, la Sandra ha descobert que “no estar tot el dia amb el mòbil et permet viure moments únics que només són per tu i val molt la pena”. La germana de la Sandra, la Laura (@lauuraortga), també és influencer. Té 22.100 seguidors a Instagram i afirma que li agrada generar molts likes, assegura que “tenir-ne molts et puja l’autoestima”. La Laura admet ser addicta al móvil: “És com la meva tercera mà”.

La Mer Misé (@mermise) és youtuber (Mer Misé), amb 314.000 seguidors i influencer, amb 115.000 followers a Instagram. Ella, fa un any, va deixar-ho tot, va voler fer una pausa. Ara s’ho pren amb més calma, “ho faig perquè m’agrada, quan m’agrada i només miro per mi”. El que ha canviat, bàsicament, després d’aquesta pausa és que, actualment, “intento utilitzar la meva influència per coses positives, sento que és la meva responsabilitat”, afegeix. La Marta Soler (@itsmartasoler) també és youtuber (BlueEye), amb 406.135 seguidors i influencer, amb 201.000 seguidors a Instagram. Va començar a pujar vídeos a internet amb només 12 anys, ara en té 19. Assegura que “el món influencer et fa descobrir nous estils de vida en què basar-se”.

 

Víctimes del masclisme

Evidentment, ser influencer no és tant meravellós com podria interpretar-se a través dels continguts a les xarxes socials. Té aspectes negatius i alguns, fins i tot, de lamentables que, curiosament, han viscut la Sandra, la Laura, la Mer i la Marta. Totes quatre han rebut comentaris masclistes a través d’Instagram o Youtube. La Marta explica que rep alguns comentaris privats masclistes, però ho destaca com un fet no molt habitual. La Mer assegura que, sobretot a Youtube, rep molts comentaris masclistes i moltes faltes de respecte. La Sandra comenta que rep missatges sense cap tipus de respecte i, finalment, la Laura explica que li arriben missatges privats de gent “bavosa”, “perquè s´oc dona i perquè publico fotografies amb biquini, alguns es creuen que tenen dret a dir-me el que els hi vingui de gust”, afegeix. En tots els casos, són homes els qui envien aquests tipus de missatges.

 

La relació amb la publicitat

Una de les tasques dels influencers, tal i com el propi nom indica, es influenciar als seus seguidors. Una tasca que aprofiten les empreses per fer arribar els seus productes a més gent. En el cas de la Mer Misé, ella té un representant. Explica que “la marca contacta amb el meu representat, ofereixen un preu i unes pautes i, si estem tots d’acord, comencem la campanya de publicitat”. Tot i això, la Mir assegura que ha rebutjat moltes ofertes, de grans xifres, perquè “la marca testava amb animals”. Afegeix que “visc de la meva feina com a tatuadora, no de les xarxes socials”. La Sandra assegura que la publicitat “et fa ser molt esclau”, explica que les empreses et diuen el dia i l’hora que has de publicar i et diuen també, amb exactitud, com ha de ser el post. A més, afegeix que poques vegades t’ofereixen diners, el més habitual esque t’ofereixin el producte gratuït. La Sandra ha fet moltes col·laboracions de publicitat, però actualment en fa molt poques, “perquè no tinc temps i perquè no vull ser esclava de ningú”. El de la Sandra és un cas similar al de la Laura, que tampoc ha rebut mai diners per fer col·laboracions, només mostres gratuïtes dels productes.

COMENTARIS

LA PREGUNTA

Està d’acord que a França no deixin jugar Djokovic a Roland Garros si no està vacunat?

En aquesta enquesta han votat 516 persones.
 

Comentaris

Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't

Digues la teva

Fes-nos arribar suggeriments, notícies, esmenes...

Esmenes
Fotografies
Cartes al director
Altres
Puja un fitxer

El formulari s'ha enviat correctament. Moltes gràcies.