Adrià Millán i Josep Costa. Vic
La presentació de les conclusions de l’Informe de Competitivitat d’Osona, que tindrà lloc dilluns 26 de febrer a les 12h a Casa de Convalescència, és un dels esdeveniments econòmics importants de la comarca osonenca i des dels mitjans locals se li donarà ressó. Malgrat tot, en la secció d’Economia dels mitjans locals no acostuma a haver-hi gaire peces per la dificultat que té obtenir informació per fer articles sobre aspectes econòmics i el poc valor que se li dóna. Ara, amb l’Informe, apareixeran moltes dades que permetran posar en valor el periodisme econòmic a nivell local.
És un fet que la secció d’Economia dels diaris no és de les més sol·licitades, i menys en mitjans locals. De fet, fins i tot dins del gremi del periodisme és una secció que no acostuma a agradar a l’hora de tractar-la. La pròpia Dolors Altarriba, cap de secció d’Economia d’El 9 Nou així ho assegura: “És la secció en la que costa més que la gent col·labori dins d’un diari”. A més, afegeix que Osona és una comarca en la que costa fer aquest tipus de periodisme perquè “els empresaris són més tancats i no tan transparents i creuen que no han de donar explicacions sobre la seva empresa”.
Tampoc és fàcil per un periodista que treballa en un mitjà local tractar aspectes relacionats amb empreses de la zona, ja que “les pròpies fonts són interessades i poc objectives”. Segons Altarriba, als empresaris no els hi interessa donar gaires dades ni informació als mitjans i el poc que donen és sempre positiu i amaguen allò negatiu.
Pel que fa El 9 Nou, és la secció que menys articles aporta al web i les peces que es publiquen acostumen a ser reportatges treballats a través de dades que s’han de saber interpretar, fet que en dificulta encara més la tasca. “És difícil que els empresaris donin dades i facilitin informació als mitjans i no fan notes de premsa per informar”, lamenta Altarriba.
El que fa que la gent s’interessi per un tema és l’afectació directe
El que està demostrat a nivell estadístic és que el que més interessa a la gent a nivell local són els successos, per això la informació econòmica i laboral que més visites rep és l’obertura o el tancament d’una fàbrica o d’una empresa. “El que crea interès en la població és l’afectació directa, per això amb l’esclat de la crisi o amb el tema de les preferents la gent s’interessava pels temes econòmics i intentava estar informada i entendre termes econòmics”, afegeix la periodista d’El 9 Nou.
Llenguatge en el periodisme econòmic
Un dels aspectes que s’han de tractar amb més cura en el periodisme econòmic és el llenguatge. S’ha de procurar no utilitzar tecnicismes per tal que tothom pugui entendre el que redactes: “Si has d’explicar un tema molt específic, com un balanç econòmic, has de definir termes i interpretar la informació per transmetre-li al lector. De fet, un dels problemes que tenim és que a la societat li falten coneixements sobre temes econòmics i és el periodista el que ha de fer de traductor perquè tothom entengui la informació”, explica Dolors Altarriba.
Periodisme econòmic local contra el nacional
Els temes a tractar i l’enfocament de la secció, sigui quin sigui l’abast del mitjà, és molt similar. La gran diferència és la proximitat amb les empreses i els empresaris: “Té les seves coses positives i negatives. Has de parlar d’empreses on treballen coneguts teus o fins i tot coneixes el propietari i això és difícil si has de publicar alguna cosa negativa. En canvi en un mitja d’abast nacional si parles d’una empresa que està a quilometres no és igual d’incòmode”.
Evolució i futur de la secció
Dolors Altarriba ens explica que abans era molt més fàcil fer periodisme econòmic perquè era un tema que es tractava de forma més superficial: “Es tractaven temes bàsics, però no es parlava d’economia col·laborativa, economia lligada a la sostenibilitat, economia energètica… això s’ha anat incorporant en aquesta secció en els últims anys i són temes més complexos”.
Al demanar-li si la secció d’Economia té data de caducitat ha contestat rotundament que no, malgrat que reconeix que fins i tot a El 9 Nou alguna vegada s’havia debatut sobre si calia fer de la secció d’Economia una microsecció dins d’una altra macrosecció. Malgrat tot, Altarriba fa la següent reflexió final: “Penso que no hauria de desaparèixer la secció d’Economia perquè, malgrat que sigui la més complicada de realitzar i la més avorrida pels lectors, és una secció que marca la vida dels ciutadans”.
{{ comment.text }}